Sugen på soppa - här finns 225 bjudportioner över

Report this content

Ibland är det inte lätt att göra en god gärning. Nu har caféet och bistron Under Kastanjen i Gamla Stan 225 portioner soppa och bröd att bjuda på till den som inte har råd att köpa en lunch för egna pengar. Problemet är bara att det är få av de som behöver en gratis soppa som känner till konceptet. Nu letar därför Under Kastanjen efter någon att samarbeta med som kan hjälpa till att distribuera de soppor och koppar med kaffe som kunderna köper.

Bjudfika - inget nytt koncept

Redan under våren 2013 tog de ungdomar som driver caféet och bistron Under Kastanjen initiativet till att sätta igång med konceptet Suspended Coffee. Det betyder att du som kommer dit för att äta eller fika kan köpa ytterligare en kopp kaffe. Men den är inte till dig, utan till någon som kanske inte har råd med en värmande kopp fika.

Svårt att få ut budskapet

Tanken med bjudsoppan började med ett initiativ inför julen och som en förlängning på konceptet med "Suspended Coffee". Konceptet är enkelt; den som kommer till Under Kastanjen för att äta kan köpa en extra soppa (eller kaffe) som lämnas innestående och kan utnyttjas av någon som kommer och frågar om det finns någon innestående fika. Tanken inför julen var att inte bara bjuda på en kopp kaffe, utan även ge kunder möjligheten att ge bort en lunchsoppa och en bit bröd. Dessutom engagerade sig varuhuset Bauhaus i Länna genom att donera sockor och mössor som skulle ges bort till den som behöver tillsammans med sopportionen. Problemet är att för få av de som faktiskt behöver detta också får kännedom om möjligheten.

"Folk köper mer än vad vi bjuder bort idag", säger Anita Enblom på Under Kastanjen. "Nu letar vi istället efter någon att samarbeta med som kan hjälpa oss att dela ut våra bjudsoppor och vårt bjudkaffe. I nuläget har vi ungefär 225 portioner soppa och cirka 10 stycken bjudkaffe över och det är vår skyldighet till de som köpt dessa att se till att den goda gärningen faktiskt också kommer till nytta."

Nu letar Under Kastanjen efter någon lämplig organisation som kan hjälpa till med att se till att dessa goda gärningar faktiskt kommer till nytta. Det gäller att hitta någon som kan distribuera dessa fysiskt och till de som verkligen behöver dem. Flera redan har kontaktats och Under Kastanjen väntar på gensvar.

Suspended Coffee - ett löst sammanhållet koncept

Här i Sverige finns ett antal Facebookgrupper där det går att läsa om caféer som anslutit sig till det löst sammanhållna konceptet Suspended Coffee. I Stockholm finns Facebookgruppen "Suspended Coffee Stockholm" som startats av Sabina, 28 år från Vallentuna i april 2013 men har somnat in i väntan på att någon kan ta över administrationen av sidan.

Konceptet med suspended coffee sägs vara gammal härstamma från början av 1900-talet i Neapel då det skulle varit en sedvänja i arbetarkvarteren. Under efterkrigstiden dog sedvänjan ut, men fick ny fart under senare delen av 2000-talet då en italiensk journalist ska ha skrivit om den utdöda sedvänjan. Därefter har konceptet spridits via sociala medier och rapporteras nu finnas på caféer och restauranger världen över.

Hur många caféer är officiellt anslutna? Inget vet riktigt.

Anita Enblom
Ägare
Tele: 08 215 004
anita@enblom.com

Under Kastanjen är ett café, bageri och bistro i hjärtat av Gamla stan i Stockholm. Vi finns, precis som namnet antyder, under ett kastanjeträd på torget Brända tomten som ligger i korsningen Kindstugatan/Själagårdsgatan. Under Kastanjens drivs av ungdomar och vår vision är att skapa en trivsam arbetsplats där så många unga som möjligt ska få ett meningsfullt jobb och en startpunkt för att skaffa sig erfarenheter för att komma vidare i arbetslivet. Om restaurangen ger överskott skänks delar av vinsten till välgörande ändamål. På caféet serveras produkter som bakats i det egna bageriet och det finns även alltid gott om hembakta glutenfria alternativ.

Taggar:

Snabbfakta

Under Kastanjen är ett café, bageri och bistro i hjärtat av Gamla stan i Stockholm. Vi finns, precis som namnet antyder, under ett kastanjeträd på torget Brända tomten som ligger i korsningen Kindstugatan/Själagårdsgatan. Under Kastanjens drivs av ungdomar och vår vision är att skapa en trivsam arbetsplats där så många unga som möjligt ska få ett meningsfullt jobb och en startpunkt för att skaffa sig erfarenheter för att komma vidare i arbetslivet. Om restaurangen ger överskott skänks delar av vinsten till välgörande ändamål. På caféet serveras bara produkter som bakats i det egna bageriet och det finns även alltid gott om hembakta glutenfria alternativ.

Citat

Folk köper mer än vad vi bjuder bort idag. Nu letar vi istället efter någon att samarbeta med som kan hjälpa oss att dela ut våra bjudsoppor och vårt bjudkaffe. I nuläget har vi ungefär 225 portioner soppa och cirka 10 stycken bjudkaffe över och det är vår skyldighet till de som köpt dessa att se till att den goda gärningen faktiskt också kommer till nytta.
Anita Enblom, ägare av Under Kastanjen