Hela Sverige uppmanas att kolla bollarna

”Har du pung?”

Den frågan har i dagarna mött tusentals cyklister runt om i Sverige.

Bakom initiativet står organisationen Ung Cancer, som med kampanjen ”Kolla Bollarna” vill sprida information om att testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna och hur enkelt det är att själv undersöka sig.

– Om vi tillsammans kan få åtminstone en person till att kolla bollarna så är jag nöjd, säger stockholmaren Martin Svensson, 28, som själv är en av dem som drabbats.

I veckan har medlemmar i Ung Cancer tillsammans med studentföreningar placerat uppemot tusen sadelskydd på cyklar runt om i Stockholm på platser där framför allt unga personer rör sig. Med budskapet ”Har du pung?” och en uppmaning att gå in på kollabollarna.nu hoppas Ung Cancer att fler ska få kunskap om testikelcancer och vad man själv kan göra för att upptäcka eventuella förändringar i tid.

En av dem som vet hur viktigt det är, är Martin Svensson från Stockholm. När hans testikelcancer upptäcktes hade han gått med symtom i nästan ett år, men drog sig för att kolla upp det.

– Som tur var hade cancern inte hunnit sprida sig, men jag fick återfall några år senare. Till alla med pung vill jag säga: Håll koll på era testiklar, kolla av er regelbundet och tveka inte att kontakta läkare om ni skulle känna er svullna eller ömma utan någon uppenbar anledning. Testikelcancer kan verka och sprida sig snabbt så försök upptäcka och ta tag i det så tidigt som möjligt.

Kampanjen ”Kolla Bollarna” pågår hela april och inleddes i måndags när FO&O-stjärnan Felix Sandman ”visade bollarna” på sociala medier för att väcka uppmärksamhet kring frågan. Förutom sadelskydden har Ung Cancer lanserat en sms-påminnelsefunktion och kommer att skicka ut information till vården, ungdomsmottagningar och studentföreningar för att nå så många som möjligt.

www.kollabollarna.nu har Ung Cancer samlat information om hur man själv undersöker sin pung och upptäcker symptom, var man söker hjälp och vilka steg man sedan får gå igenom. Syftet är att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer för att få fler unga vuxna med pung att kolla sina bollar.

För mer information om kampanjen eller för att komma i kontakt med Martin Svensson, kontakta:

Fredrik Sandevärn, tf. presskontakt Ung Cancer

fredrik@ungcancer.se, 070-149 59 66

Om Ung Cancer

Ung Cancer är en ideell organisation som grundades 2010. Vi arbetar för att förbättra levnadsvillkoren för unga vuxna cancerberörda (drabbade och närstående) i åldrarna 16–30. Vi skapar mötesplatser, ger personligt stöd, rehabiliterar, informerar och debatterar för att ge unga vuxna cancerberörda så bra förutsättningar som möjligt. Det är vi som säger Fuck Cancer. Mer information finns på www.ungcancer.se

Taggar: