Organisationen Ung Cancer tar nästa steg

Från två medlemmar till tusentals medlemmar. Sedan starten 2010 har Ung Cancer, organisationen bakom Fuck Cancer-armbanden, gjort en fantastisk resa. Nu vill man hylla den resa och berätta om sig själv på ett nytt sätt. Med en ny film i ryggen är organisationens budskap tydligt – ”Vi finns”.

Skärmdump ur filmen

Ung Cancer föddes ur ensamhet och frustration. Efter åtta år har man nu mognat och rymmer idag fler känslor. Som gemenskap, värme och tröst. Med hjälp av en ny film och det nya kommunikationskonceptet ”Vi finns” vill man visa medlemmar, cancerberörda och samhället i stort att man är mer än ett armband.

Filmen som nu släpps bygger på autentiskt material från Ung Cancers medlemmar och visar den resa som ett cancerbesked innebär, både för drabbade och närstående.

– Det här nya konceptet är en hyllning till den utveckling som Ung Cancer har gjort. Det visar att vi finns för varandra och att vi tillsammans är mindre ensamma. Men arbetet är långt ifrån klart. Vi vill att fler tar del av Ung Cancers fina verksamhet och som organisation ta kliv framåt. Vi vill vidare, uppåt och framåt, säger Emma Tonnes, generalsekreterare i Ung Cancer.

Konceptet och filmen är skapad tillsammans med Ung Cancers medlemmar. Med hjälp av deras röster, åsikter, egna filmer och sociala medier delar organisationen deras berättelser och alla de känslor som det innebär att drabbas av cancer när livet precis ska börja. Om rädsla, förvirring och sorg. Om att sätta livet på paus. Men också om det hopp, den kärlek och den kraft man finner i mötet med andra. Och behovet av att finnas där för varandra.

Följ vår nya resa i sociala medier, på vår hemsida och alla andra platser där vi finns.

SE FILMEN HÄR

Kommunikationskoncept
Kreativt ansvarig: Rickard Villard, The KIND Collective

Kommunikatör: Marco Arvidsson, Ung Cancer