7 049 nya företag – ungas intresse större än någonsin!

Utbildningskonceptet UF-företagande fortsätter att locka fler ungdomar att driva eget företag på gymnasiet. Enligt ny statistik uppgår årets kull av antalet registrerade UF-företagare till otroliga 22 470, en ökning med 10 procent jämfört med förra året. Dessa ungdomar driver tillsammans inte mindre än totalt 7 049 UF-företag.

- Det är verkligen glädjande att se hur vårt koncept år för år lyckas attrahera fler elever att driva eget företag på gymnasiet. Genom UF-företagande får ungdomarna insikt och förståelse i företagande. Vi vet att det här ger effekt - det genererar tillväxt, skapar sysselsättning och ökar möjligheterna på arbetsmarknaden för våra ungdomar, säger Anna Skiöldebrand Berg, tillförordnad VD på Ung Företagsamhet i Sverige.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. UF-företagande är ett av organisationens tre utbildningskoncept, och som innebär att gymnasieelever under ett läsår får starta, driva och avveckla ett eget företag, så kallade UF-företag. Sedan starten 1980 har drygt 250 000 elever drivit UF-företag och under 2012 har konceptet lockat inte mindre än 22 470 elever, vilket betyder att Sverige idag har fler UF-företagare än någonsin tidigare.

Initiativrika och utbildade ungdomar med ett intresse för eget företagande är viktiga för Sverige. Landet är i behov av fler och växande företag för att stå sig på en allt mer konkurrensutsatt, global marknad. Ung Företagsamhet utgör en viktig del i detta och fortsätter bidra till ungdomars  utveckling inom företagsamhet och företagande genom konceptet UF-företagande.

- Statistiken visar att viljan att lära sig mer om entreprenörskap finns hos eleverna i landet, och viljan att föra in entreprenörskap i skolan finns hos många lärare. Men för att lyckas är vi också beroende av stödgivare och rådgivare som tror på vår idé och våra metoder. Vi kommer fortsätta utbilda och uppmuntra skolor att arbeta med entreprenörskap i utbildningssystemet, det är viktigt för Sveriges framtid, säger Anna Skiöldebrand Berg.

Nationell statistik, december 2012
22 470 antal elever som driver UF-företag 2012
7 049 antal UF-företag 2012
1 599 antal UF-lärare 2012
7 590 antal UF-rådgivare 2012

För information/statistik besök: http://www.ungforetagsamhet.se/

Se även bifogat diagram för mer info.

För mer information, kontakta:
Anna Skiöldebrand Berg, tillförordnad VD på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 08-783 80 08, E-post: anna.skioldebrand-berg@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag, under handledning och med speciellt framtaget material.