Alla vinnare på SM i Ung Företagsamhet 2020

SM i Ung Företagsamhet 2020 genomfördes i år digitalt och prisutdelningen livesändes på Facebook där bland andra Prins Daniel, näringsminister Ibrahim Baylan och Margaux Dietz deltog.

Under SM i Ung Företagsamhet den 19 maj utsågs vinnaren av det prestigefulla priset Årets UF-företag, CAN Marketing UF från Katedralskolan i Linköping.

UF-företaget består av Emelie Andersson, Eric Carlqvist och Oscar Nyman. CAN Marketing UF vill förbättra utomhusmiljön i Sverige genom att renovera papperskorgar och öka tillväxten i städerna genom att erbjuda marknadsföring till ett förmånligt pris.

Vi renoverar inte bara papperskorgar, vi renoverar samhället, säger Oscar Nyman, vd CAN Marketing UF.

CAN Marketing UF får äran att representera Sverige i EM i Ung Företagsamhet, Company of the Year Competition, som i år genomförs digitalt och anordnas av Junior Achievement Portugal, den 22-24 juli.

Vinnare i övriga priskategorier:

Årets innovation

Hälsingegymnasiet i Bollnäs

FedEx Access Award
Neptun UF, Bromma gymnasium i Stockholm

– I år har totalt över 33 700 elever drivit UF-företag i gymnasiet. Alla dessa elever är vinnare då vi vet att ungdomar som driver UF-företag oftare startar eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra. Detta är lovande inför framtiden som nu, mer än någonsin, är beroende av fortsatt företagsamhet och entreprenörskap, säger Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet Sverige.

Fotografier fria för publicering finns på Flickr.

För mer information vänligen kontakta:
Tel: 08-783 80 88, e-post:
cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Anna Bornhammar, kommunikationsansvarig Ung Företagsamhet Sverige
Tel: 072-712 98 42, e-post:
anna.bornhammar@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat över 450 000 gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även i grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och över 100 anställda i hela landet och stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Citat

​​​​​I år har totalt över 33 700 elever drivit UF-företag i gymnasiet. Alla dessa elever är vinnare då vi vet att ungdomar som driver UF-företag oftare startar eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra. Detta är lovande inför framtiden som nu, mer än någonsin, är beroende av fortsatt företagsamhet och entreprenörskap.
​​​​​​​Vi renoverar inte bara papperskorgar, vi renoverar samhället.
Oscar Nyman, vd CAN Marketing UF