Allt fler driver UF-företag – trots Corona

Läsåret 2020/21 driver 34 676 gymnasieelever UF-företag runtom i Sverige. – 2020 har varit ett speciellt år för oss alla. UF-företagande är viktigare än någonsin, säger Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet Sverige.

Totalt driver 34 676 gymnasieelever UF-företag läsåret 2020/2021 i Sverige. Det är en ökning med 970 elever sedan förra året.  Statistiken avslöjar att andelen UF-företagare varierar kraftigt mellan gymnasieprogrammen. Att driva UF-företag är fortsatt populärt på Ekonomiprogrammet, medan andelen UF-elever på till exempel Naturvetenskapsprogrammet är oroväckande låg.

Genom UF-företagande får eleverna starta och driva riktiga företag och tränar därmed en rad entreprenöriella förmågor. Förmågor som de kommer att ha nytta av i framtida arbetsliv.

– I rådande pandemiläge är det av största vikt att fler ges möjlighet att öva sin företagsamhet inom ramen för sin skolgång. Svensk ekonomi och näringsliv behöver fler entreprenörer, säger Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet Sverige.

Forskning visar att de elever som driver UF-företag under sin skolgång, får högre lön, har lägre arbetslöshet och i större utsträckning är benägna att starta eget i framtiden. Erfarenheterna från ett UF-år gör med andra ord skillnad, både för individen och för samhället.

- 2020 har varit ett speciellt år för oss alla. För att säkra företagande och tillväxt behöver Sverige i större utsträckning gynna entreprenörskap och innovation. UF-företagande är viktigare än någonsin, säger Cecilia Nykvist.

För mer statistik klicka här.

För mer information, kontakta:

Tel: 08 – 783 80 88, cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Anna Bornhammar, kommunikationsansvarig Ung Företagsamhet Sverige
Tel: 072-712 98 42, anna.bornhammar@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat närmare en halv miljon gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även i grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och över 100 anställda i hela landet och stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

2020 har varit ett speciellt år för oss alla. För att säkra företagande och tillväxt behöver Sverige i större utsträckning gynna entreprenörskap och innovation. UF-företagande är viktigare än någonsin.