Cecilia Nykvist ny vd på Ung Företagsamhet

Cecilia Nykvist har nu tillträtt tjänsten som vd för Ung Företagsamhet i Sverige. Cecilia har tidigare arbetat med kommunikation och entreprenörskap och hon har ett förflutet inom Ung Företagsamhet då hon både drivit framgångsrikt UF-företag och arbetat som regionchef i Östergötland.

Cecilia har under sin karriär arbetat med entreprenörskap, ungdomskommunikation, omvärldsbevakning och hon kommer senast från en tjänst som vd för Friskolornas riksförbund.

- Det känns som att komma hem. Efter 13 år är jag tillbaka hos Ung Företagsamhet och får jobba med engagerade ungdomar och lika engagerad personal. Det ska bli extra spännande att arbeta med Ung Företagsamhets grundskoleverksamhet, säger Cecilia Nykvist.

Ung Företagsamhet har funnits i Sverige sedan 1980 och intresset för organisationens verksamhet har ökat stadigt under åren. Intresset för att starta och driva ett UF-företag ökade det senaste året med hela tio procent, vilket innebär att närmare 23 000 gymnasieelever fick möjligheten att pröva sin företagsamhet. Cecilia Nykvist, som själv har tagit ett EM-guld i UF-företagande, ser ändå att det finns förbättringsmöjligheter.

- När jag drev UF-företaget Wunderwear 1992 var Ung Företagsamhet en organisation i sin linda. Idag har vi ett genomslag på 20 procent och det ska bli fantastiskt roligt och utmanande att leda organisationen mot vårt mål - att 40 procent av alla gymnasieelever ska prova på att driva UF-företag säger Cecilia Nykvist.

- Vi gläder oss verkligen åt att Cecilia kommer in som VD. Cecilia är entreprenör på riktigt, hon har själv startat och utvecklat flera bolag och hon har erfarenhet av alla delar av Ung Företagsamhet. Det är en bra kombination, säger Kenneth Bengtsson, nationell styrelseordförande för Ung Företagsamhet.

För information om Ung Företagsamhet, besök: http://www.ungforetagsamhet.se/

Kontakt:

Cecilia Nykvist, VD Ung Företagsamhet i Sverige
E-post: cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se, tel: 0725-65 98 66

Gitt Johannson, Kommunikationsansvarig Ung Företagsamhet i Sverige
E-post: gitt.johansson@ungforetagsamhet.se, tel: 0727 – 12 98 42

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Lärare erbjuds stöd och vägledning och eleverna ges möjlighet att utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Detta genom en kombination av teori och praktik. Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet samt ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare.

Ung Företagsamhet gör skillnad!
* ”Effekter av utbildning i entreprenörskap”.