De vann Skolhackathon i Minecraft med klimatneutralt samhälle

Fokus på fysisk och psykisk hälsa och smarta, innovativa lösningar. Det var ett vinnande koncept när Nybyskolan i Ånäset, Västerbotten, vann den nationella finalen av Skolhackathon i Minecraft.

Hur kan man skapa ett klimatneutralt samhälle? Det uppdraget har över 2 000 mellanstadieelever över hela Sverige utforskat genom Skolhackathon i Minecraft, som arrangeras av Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers, där de sedan även har kunnat tävla med sina bidrag, först regionalt och sedan nationellt.

Nu är den nationella finalen avgjord, där en meriterad jury utsåg Nybyskolan i Ånäset, Västerbotten till segrare. Där har årskurs 4 och 5, totalt 28 elever, arbetat tillsammans med projektet.

Framförallt var det innovativa lösningar kring biogas och fokuset på hälsa, både fysisk och psykisk, som imponerade på juryn. Invånarna i samhället har exempelvis gemensamt gym, där maskinerna genererar el, samt kortare arbetstider.

- Det känns bra att ha vunnit. Det har varit roligt att hålla på med Minecraft. Att hitta saker som är klimatneutrala har varit svårt. Vi har fått klura, diskutera och rösta för att hitta lösningar, säger Nilas Liljenord, Hugo Kosola, Kitty Tarvainen, tre av eleverna som arbetat med projektet.

- Det känns overkligt att vi på lilla Nybyskolan, det går ju bara 100 elever här, har vunnit allt. Det har varit intensiva veckor men vi har sett en gemenskap och självkänsla som har växt hos eleverna. De märks, syns och vågar komma med tankar och idéer, säger läraren Caroline Denninger som tillsammans med kollegorna Miriam Öberg och Adéle Andersson arbetat med klassen.

Priset består av en pokal och där klassrepresentanterna samt lärare får en resa till SM i Ung Företagsamhet där de får visa upp sin värld för besökarna.

- Stort grattis till Nybyskolan, och till alla deltagare i årets Skolhackathon i Minecraft. Att unga tidigt lär sig att de kan påverka och forma sin omvärld och att de har inflytande över hur deras framtid utformas är ett värdefullt bidrag till skolans värld. De entreprenöriella kompetenser eleverna tidigt lär sig har ett positivt inflytande på hur de tillgodogör sig kunskap och hur de engagerar sig i sitt skolarbete, säger Therése Axelsson, Grundskoleansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige.

Juryn bestod av:

• Thomas Floberg, vice vd, marknads- och operativchef på Microsoft i Sverige
  • Karin Aase, enhetschef för Handel och hållbarhet hos arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen
  • Lena Fritzén, professor i pedagogik och verkställande ledamot i Familjen Kamprads stiftelse
  • Taufeeq Saleh, UF-alumn som vann SM i Ung Företagsamhet med UF-företaget Sobb UF, numera Emploify AB

Juryns motivering:

”Med en innovativ och säker blick har gruppen presenterat ett inkluderande och klimatneutralt samhälle. Ett samhälle grundat med ett naturvetenskapligt djup utan att göra avkall på den sociala hållbarheten. Med en hög krismedvetenhet och internationell utblick har gruppen skapat ett samhälle där människan och hälsan är i fokus. Stort grattis till Nybyskolan, Ånäset i Västerbotten.”

Deltagare i Skolhackaton nationellt 2024

10 regioner: Blekinge, Skåne, Norrbotten, Dalarna, Västerbotten, Skaraborg, Stockholm, Jönköping, Gotland, Västernorrland

2271 elever

33 kommuner

108 klasser

Fakta

Skolhackathon arrangeras av Ung Företagsamhet och Svenska Science centers, är ett koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat. Om man önskar, tävlar man med sitt samhälle under ett regionalt event där vinnande klass går vidare till den nationella finalen

Bildtext 1: Jubel på Nybyskolan efter att de hade vunnit Skolhackathon i Minecraft.

Bildtext 2: Frances Jonsson, Hugo Kosola, Linnea Karlsson, Martin Forsberg är fyra av eleverna som arbetat med det vinnande bidraget. (Övriga bilder är från elevernas vinnande bidrag)

Per Brandt, webbansvarig
E-post: per.brandt@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022, 2023 och 2024. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap - för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat över 560 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

De entreprenöriella kompetenser eleverna tidigt lär sig har ett positivt inflytande på hur de tillgodogör sig kunskap och hur de engagerar sig i sitt skolarbete.
Therése Axelsson, Grundskoleansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige