Grades of Glory UF är Sveriges bästa UF-företag 2014

Under tisdagskvällen utsågs svenska mästarna i UF-företagande under en prisutdelning på Stockholmsmässan där SM i UF-företagande gått av stapeln 26-27 maj. Till bästa UF-företag 2014 utsågs Grades of Glory UF från Östra reals gymnasium i Stockholm. Grades of Glory UF ska nu representera Sverige under EM i Tallinn den 22-25 juli i sommar. Under prisutdelningen där 750 elever som tillsammans driver nästan 230 företag deltog, utsågs vinnare i totalt 15 kategorier.

Det svenska mästerskapet i UF-företagande invigdes igår av Prins Daniel. Idag avslutades arrangemanget, där alltså 750 elever och nästan 230 företag, som tagit sig till final genom 24 regionala tävlingar, visat upp sina affärsidéer och tävlat i olika kategorier.

– Det har varit två fantastiska dagar! Utvecklingen bland eleverna under året är enorm. Genom att lära sig problemlösning, samarbeta i grupp och ta beslut, bygger de unga företagarna en god grund inför kommande arbetsliv, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

Priset Årets UF-företag gick till Grades of Glory UF från Östra reals gymnasium i Stockholm.

Motiveringen lyder:

”Med höga ambitioner har de visat prov på entreprenörskap och passionerat företagande. De kombinerar en innovativ affärsmodell och ett attraktivt erbjudande i gränslandet mellan nytta och nöje. Årets UF-företag skapar förutsättningar för framgång på flera olika plan och är goda förebilder för andra.”

– CITAT FRÅN VINNANDE FÖRETAG.

På delad andraplats kom A Book for Cancer UF från Grillska gymnasiet i Västerås, Urban Organic UF från ProCivitas privata gymnasium i Malmö och Gottfrids Bakverk UF från Sven Erikssongymnasiet i Borås.

I bifogad bilaga finns information om samtliga vinnare och finalister på SM i UF-företagande 2014.

För ytterligare information:

Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på: https://www.flickr.com/photos/ufsverige/sets/72157644639969931/ och www.ungforetagsamhet.se

Kajsa Villman, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 072-712 98 42, E-post:
kajsa.villman@ungforetagsamhet.se

UF-företagande läsåret 2013/2014 i siffor:
Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24
Antal UF-företag: 6 709
Antal UF-elever: 21 901
Antal kvinnliga elever: 11 262
Antal manliga elever: 10 639
Antal aktiva lärare med UF-företag: 1 431
Antal rådgivare: 7 369
Antal skolor som erbjuder Ung Företagsamhets koncept UF-företagande: 562
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 279 000

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2013/2014 driver 21 901 gymnasieelever företag under ett år. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.