Hållbarhet och socialt entreprenörskap heta trender på SM i Ung Företagsamhet

Hållbarhet och socialt entreprenörskap. Det är två heta trender när cirka 800 av Sveriges mest företagsamma ungdomar visar upp sina affärsidéer under SM i Ung Företagsamhet 2023 på Stockholmsmässan.

Den 23-24 maj är det dags för SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan med över 800 av Sveriges mest företagsamma ungdomar på plats. Totalt är det drygt 230 UF-företag som dels visar upp sina produkter och företags­idéer i mässhallen, dels tävlar om SM-guld i 16 kategorier inför tävlingsjurys bestående av representanter från näringslivet.

Under SM i Ung Företagsamhet kommer även grundskoleelever visa upp sina entreprenöriella förmågor och det hålls också en stor nationell lärarkonferens med över 300 lärare från hela landet.

För att kvalificera sig till SM har UF-företagen först behövt kvala via regionala tävlingar. Den mest prestigefyllda kategorin är ”Årets UF-företag” där segrarna även får representera Sverige i EM i Ung Företagsamhet, Gen-E, senare i sommar.

Förra året vann Noll Deponi UF, som tog fram en maskin som kan separera glas från fönster- och dörrkarmar och därmed kan minska deponiavfall med 50 procent. De vann sedan även EM-guld för Årets Innovation. Och hållbarhets- och miljötänk som att minska matsvinn eller återbruka och återvinna material är en fortsatt stark trend bland årets deltagare. Många affärsidéer handlar även om ett socialt entreprenörskap som exempelvis att förebygga psykisk ohälsa hos unga.

Förra årets besökte rekordmånga SM i Ung Företagsamhet, över 9 000 personer, och det är fri entré till utställningen i mässhallen.

- Dagens unga är morgondagens medarbetare och entreprenörer och det är roligt att se deras kreativitet och innovationskraft när det gäller affärsidéer, inte minst kopplat till ett hållbarhets- och samhällsengagemang. Vi är övertygade om att ökad ung företagsamhet bidrar till en positiv samhällsutveckling och jag hoppas att många kommer och besöka SM i Ung Företagsamhet och upplever den energi som finns här, säger Pontus Ekstam, tf vd för Ung Företagsamhet.

Press och media är välkomna att bevaka och delta under samtliga aktiviteter. För detaljerat schema se, ungforetagsamhet.se/sm2023

Om UF-företagande
Genom Ung Företagsamhet får elever på gymnasiet möjlighet att starta och driva egna företag - från affärsidé och marknadsanalys till finansiering, marknadsföring, försäljning och ekonomisk redovisning. Företagen kallas för UF-företag och arbetet delas in i fyra faser: inför, starta, driva och avveckla. Varje år driver cirka en tredjedel av en årskull gymnasieelever i Sverige UF-företag, i år är det 37 054 elever.

Elin Östblom, kommunikationsansvarig
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Sedan 1980 har vi utbildat över 560 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Varje år jobbar vi också med lärare och elever på drygt hälften av Sveriges grundskolor. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap - för en positiv samhällsutveckling. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.