Microsoft och Ung Företagsamhet i unikt samarbete!

Microsoft kommer i tre år framöver att stötta Ung Företagsamhet och deras koncept UF-företagande genom projektet APProach Entrepreneurship. Syftet med projektet, som bland annat innefattar en app-tävling exklusivt för UF-elever, är att öka intresset för UF-företagande och uppmuntra till innovation och entreprenörskap inom IT-sektorn.

Intresset för att driva UF-företag ökar kontinuerligt. Förra året ökade antalet UF-företag med 10 procent jämfört med år 2011. För att fortsätta driva intresset kring Ung Företagsamhet och uppmuntra till innovation inom IT-sektorn inleder Microsoft och Ung Företagsamhet ett samarbete under namnet APProach Entrepreneurship - en tävling exklusivt för UF-företagare. Inom tävlingens två fokusområden; innovation och entreprenörskap kommer UF-eleverna att få möjlighet att dels utveckla en app som en affärsidé och dels utveckla en app som en del av den digitala kommunikationen. APProach-priset kommer att delas ut av Microsoft under våren 2014.

- Det känns otroligt kul att Microsoft känner engagemang för Ung Företagsamhet och vill stötta vårt koncept UF-företagande. Initiativrika och utbildade ungdomar med ett intresse för sin egen företagsamhet är viktiga för Sverige, säger Anna Skiöldebrand Berg, tillförordnad VD på Ung Företagsamhet i Sverige.

Utöver tävlingen innebär samarbetet att Microsoft bidrar med relevant verktyg och support till eleverna under det läsåret då företaget drivs och anordnar ett ”Innovation Camp”, en workshop där UF-elever och UF-alumner tillsammans ska lösa företagsproblem med hjälp av kreativitet och nytänkade.

- Microsoft har en lång historia av att stödja entreprenörskap och ungdomars möjligheter. Därför är vi är stolta över att samarbeta med Ung Företagsamhet och främja framtidens företagare, säger Anders Johansson, Director of Corporate Affairs, Microsoft Sverige.

För mer information, kontakta:
Anna Skiöldebrand Berg, tillförordnad VD på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 08-783 80 08, E-post: anna.skioldebrand-berg@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag, under handledning och med speciellt framtaget material.