Möt Sveriges bästa unga entreprenörer – snart avgörs SM i Ung Företagsamhet

Den 8 - 9 maj avgörs det svenska mästerskapet för unga företagare på Stockholmsmässan i Älvsjö. På plats är över 800 gymnasieelever från hela landet för att visa upp sina UF-företag och sina affärsidéer.

Ungdomarna har tagit sig till finalen efter att ha vunnit regiontävlingar som arrangerats under våren på 24 platser i Sverige. Vinnaren i kategorin Årets UF-företag går vidare till EM i Bryssel i sommar där de representerar Sverige.

UF-företagare bättre rustade för arbetsmarknaden
Forskning från Handelshögskolan i Stockholm visar att personer som drivit UF-företag har 20 procent lägre risk att bli arbetslösa, 20 procent större sannolikhet att bli företagare och får i genomsnitt 12 procent högre lön än andra. Sannolikheten att de blir chefer är 44 procent högre. Att lära sig entreprenörskap i skolan bidrar till att fler nya företag och arbetstillfällen skapas i Sverige.

Välkommen till SM i Ung Företagsamhet - Entreprenörskap på riktigt 2017
Måndag 8 maj 18.30 – 21.00
Tisdag 9 maj 9.00 – 15:00

#epr2017
#ufsm17

Plats: Stockholmsmässan i Älvsjö

För ytterligare information:
Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på http://ungforetagsamhet.se/sm-2017/press-media

Läs mer om vår verksamhet och våra resultat på  http://ungforetagsamhet.se/om-oss/vara-resultat.

Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 08-783 80 88, e-post: cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Susanna Mörner, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 072-712 98 42, e-post: susanna.morner@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell organisation som utbildar i entreprenörskap på grundskolan och i gymnasiet. Läsåret 2016/2017 driver 27 769 gymnasieelever företag i Sverige. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Vi driver även nätverket UF-alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.