PRESSINBJUDAN: SM i Ung Företagsamhet och premiär för rapportsläpp om morgondagens företagstrender

När och var: 28-29 maj, Stockholmsmässan i Älvsjö

Möt 230 UF-företag, cirka 800 UF-företagare från hela landet, som visar upp sina affärsidéer och tävlar om att få representera Sverige i EM i Ung Företagsamhet (Gen-E) senare i sommar. Förra året besökte tusentals personer SM i Ung Företagsamhet och det är fri entré till mässhallen.

Ett UF-företag är ett företag som drivs av elever på gymnasiet över hela landet. Varje år driver ungefär var tredje gymnasieelev UF-företag och får därmed utlopp för kreativa idéer samtidigt som det stärker förmågan att samarbeta, ta ansvar och ger ökat självförtroende genom hela skolgången. För att komma till SM har UF-företagen kvalat in via regionala tävlingar.

SM i Ung Företagsamhet är en plattform där unga entreprenörer ges utrymme att synas och höras. Parallellt med årets tävlingar sker möten mellan näringsliv, politik och framtidens företagare och medarbetare.

Nyhet för i år:
Den 29 maj presenteras en ny rapport, Ungas företagsamhet 2024 - en AI-analys av affärsidéer från årets 12 356 UF-företag, med spännande insikter om trender och drivkrafter hos dagens unga som ger en inblick i morgondagens företagande. Detta följs av ett panelsamtal om framtidens entreprenörer och intraprenörer.

Medverkar i panelen gör:
Clara Lidman, UF-alumn och medgrundare RedLocker
Jens Hedström, Chef Region och Marknad Svenskt Näringsliv
Sara Modig, Statssekreterare Klimat- och näringslivsdepartementet
Taufeeq Saleh, UF-alumn och förra årets vinnare av SM i Ung Företagsamhet, grundare Emploify

Om evenemanget:
UF-företagen tävlar i flera olika kategorier under SM i Ung Företagsamhet 2024, se nedan. Vinnarna utses av jury bestående av representanter från bland annat näringslivet.

Bakom evenemanget står Ung Företagsamhet, en ideell utbildningsorganisation som inspirerar och tränar unga att i skolan utveckla sitt entreprenörskap och sina företagsamma förmågor – för en positiv samhällsutveckling.

Tävlingskategorier SM i Ung Företagsamhet 2024:
Årets UF-företag, Årets ekologiskt hållbara UF-företag, Årets socialt hållbara UF-företag, Årets innovation, Årets unga ledare, UF till AB-stipendiet, Årets tjänst, Årets hantverkare, Årets vara, Årets säljare, Årets UF-lärare, Årets UF-skola, Årets tillväxtföretag, Årets affärsplan, Årets årsredovisning och FedEx Access Award. Dessutom delas Svenska Dagbladets affärsbragd samt H.K.H. Prins Daniels stipendium ut under SM i Ung Företagsamhet.

Hållpunkter:

Tisdag 28 maj

08.00: 800 elever anländer till Stockholmsmässan och ställer i ordning sina montrar

10.00: Tävlingarna startar och pågår under dagen (i juryrum och ute på mässgolvet)

17.00-18.15: Invigning och prisutdelning

18.30-21.00: Mässan kvällsöppen för allmänheten, fri entré

Onsdag 29 maj

09.00-15.00: Mässan öppen för allmänheten - fri entré, tävlingarna fortsätter

12.00: Riksdagspolitiker besöker mässan

12.00-14.30: Grundskoleelever visar upp kreativa, innovativa framtidslösningar i mässhallen

14.00-14.40: Lansering av ny rapport, Ungas företagsamhet 2024 - en AI-analys av affärsidéer från årets 12 356 UF-företag, med spännande insikter om trender och drivkrafter hos unga som kan ge en inblick i morgondagens företagande. Följs av ett panelsamtal

19.00-23.00: Galamiddag och prisutdelning av bland annat Årets UF-företag som går vidare till EM i Ung Företagsamhet, Gen-E