Rawstraw UF fick pris av ManpowerGroup på EM i Frankrike

Det svenska UF-företaget Rawstraw UF kom på en hedrande fjärdeplats under det 30:e Europamästerskapet i Ung Företagsamhet, Company of the Year Competition, som gick av stapeln i Frankrike, den 3-5 juli. Förstapriset gick till Entella Company från Turkiet.

Förutom fjärdeplatsen vann Rawstraw UF även priset ManpowerGroup Ready for Work Award, som uppmärksammar det företag som visat på kompetens och lärbarhet (learnability) som viktiga färdigheter för att vara anställningsbar och redo för arbetslivet.

–Såklart var vårt mål att vinna och bli Company of the Year 2019 men vi är så glada för priset från Manpower, ett otroligt prestigefyllt pris. De här dagarna i Lille har varit riktigt roliga, tack hela Team Sverige, säger Linnea Jerlebo ekonomiansvarig på Rawstraw UF.

Rawstraw UF tillverkar naturliga och nedbrytbara sugrör av svensk råghalm, en affärsidé som imponerade på den internationella juryn bestående av representanter från näringslivet runtom i Europa.

Idén om att använda råghalm för att tillverka sugrör fick de när de, på tyska, skulle berätta om idén att skapa ett miljövänligt sugrör. Det tyska ordet för sugrör är strohhalm – halmstrå, och det stod då plötsligt klart vilket material de skulle använda. Att materialet växte precis utanför fönstret hemma i Skåne var ett lyckligt sammanträffande.

Rawstraw UF består av Anna von Groß, Daniel Lindkvist, Elise Lindow, Josephine Daly-Tempelaar och Linnea Jerlebo som tog studenten från Procivitas Privata Gymnasium i Malmö i juni. Nu vill de omvandla UF-företaget till ett aktiebolag och undersöker möjligheten att automatisera och skala upp produktionen för att nå ut på fler och större arenor.

Läs mer om Rawstraw här:
Webb:
rawstrawuf.se
Facebook: @rawstrawuf
Instagram: @rawstrawse

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet Sverige
Tel: 08-783 80 88, e-post: cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Anna Bornhammar, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet Sverige
Tel: 072-712 98 42, e-post: anna.bornhammar@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi också på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Vi driver även nätverket UF-alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet och stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Såklart var vårt mål att vinna och bli Company of the Year 2019 men vi är så glada för priset från Manpower, ett otroligt prestigefyllt pris. De här dagarna i Lille har varit riktigt roliga, tack hela Team Sverige.
Linnea Jerlebo ekonomiansvarig på Rawstraw UF