Rusning till att driva företag på gymnasiet – här är årets första affärsidéer

Trots helgdag var första UF-företaget för läsåret 2024/2025 registrerat redan inom en minut när registreringen öppnade under söndagen.

Den 1 september klockan 8.00 öppnade registreringen för att driva UF-företag kommande läsår. Förra läsåret startade rekordmånga gymnasieelever UF-företag, 38 824 i Sverige - och intresset för Ung Företagsamhets processutbildning på gymnasiet, där elever under ett läsår får starta, driva och avveckla ett företag, är fortsatt stort. Redan på förhand hade drygt 12 000 gymnasieelever runt om i Sverige föranmält intresse för att starta UF-företag och trots söndag hängde många på låset digitalt.

Första UF-företaget var registrerat på under en minut och redan under den första timmen hade över 200 UF-företag registrerats, från hela landet och från många olika gymnasieprogram. Där finns ett brett spektrum av affärsidéer som exempelvis;

• läxhjälpsplattform,
  • handduk med dold ficka för förvaring av värdesaker,
  • burkkylare gjorda av återanvända våtdräkter,
  • tjänstservice för seniorer,
  • hundgodis av torkade morötter,
  • tjänster inom bilvård,
  • tjänster inom gröna näringar som skogsvård,
  • produkter av frukt- och grönsakssvinn.

- Medan stora delar av näringslivet brottas med sin gröna omställning har morgondagens företagare hunnit skaffat sig ett försprång – tack vare sin gröna utgångspunkt. Precis som förra året verkar många av de tidigt registrerade UF-företagarna tycka att hållbarhetsperspektivet är viktigt och de har dessutom identifierat den affärsmässiga nyttan av att positionera sig som hållbara, säger Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.

Ung Företagsamhet utsågs till Årets samhällsaktör, kategori ledarskap, 2023 för sina positiva effekter på samhället. Forskning visar att UF-företagare senare i livet har färre arbetslöshetsdagar, kommer snabbare ut på arbetsmarknaden och oftare startar företag.

Registreringen för UF-företag till läsåret 2024/2025 stänger den 1 december.

Elin Östblom, kommunikationsansvarig
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022, 2023 och 2024. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap - för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Tove Jarl, vd Ung Företagsamhet