SM i UF-företagande på Stockholmsmässan den 9-10 maj

Välkommen att träffa, prata med och se Sveriges mest drivna och unga företagare på en och samma plats!

På måndagen den 9 maj öppnar SM i UF-företagande 2011 där 763 elever från 128 skolor från hela Sverige ställer ut sina sammanlagt 217 företag.

SM har föregåtts av 24 mässor runt om i landet där regionala vinnare har utsetts och det är dessa företag som nu ställer ut sina affärsidéer på Stockholmsmässan och som tävlar om att bli utsett till Bästa UF-företag.

Förutom huvudkategorin så finns det 13 kategorier till att tävla om under de två dagarna på Stockholmsmässan. Fyra av dessa presenteras på måndag: Bästa affärsplan, Bästa årsredovisning, Bästa logotyp och Bästa webbplats. Övriga tio kategorier delas ut i samband med galamiddagen på tisdagskvällen och dessa är förutom Bästa UF-företag: Årets UF-skola, Årets UF-lärare, Bästa Hantverk, Miljöpriset, Bästa Vara, Bästa Tjänst, Bästa Säljare, Bästa Innovation och Bästa Monter. Vinnaren av huvudkategorin Bästa UF-företag får representera Sverige i EM i UF-företagande som avgörs i Oslo den 3-7 augusti.

Det här läsåret har 19 820 gymnasieelever vid 567 skolor från hela landet drivit ett UF-företag – ännu ett rekordår i antal UF-företag.

Tiotusental arbetstillfällen och miljarder i skatteintäkter
Målet för Ung Företagsamhet är att alla som vill ska få driva företag under sin gymnasietid och det finns en enorm potential i att inspirera ungdomar till och att ge dem en inblick i vad företagande och entreprenörskap går ut på.

Det här visades tydligt i rapporten ”En långtidsuppföljning av UF-företagares entreprenöriella karriärer i Sverige 1990-2007”, som blev klar i vintras. Rapporten är en utvärdering av långtidseffekterna av praktisk övning i entreprenörskap i unga år. Författaren Karl Wennberg, doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, har genomfört rapporten genom att samköra Ung Företagsamhets anonyma register med Statistiska Centralbyråns register om personers arbetsmarknadsaktiviteter och företagande.

Rapporten visar att UF-företagande har betydande positiva effekter för samhällsutvecklingen. Det är betydligt fler personer med UF-bakgrund som startar företag i unga år jämfört med befolkningen i övrigt. Tillsammans har före detta UF-företagare skapat tiotusentals nya jobb redan som unga personer och skatteinbetalningarna från deras företag mäts i miljarder kronor årligen.

Under läsåret 2010/11 är det 16 procent av gymnasieeleverna i varje årskull som driver ett eget företag när de går i skolan. Företagen bygger på elevernas egna idéer. De driver sedan aktivt företagen som ett riktigt företag vilket gör att ungdomarna får insikt och förståelse om företagande. Jämförelserna i rapporten visar att det är 20 procents större sannolikhet att före detta UF-företagare startar företag under den tidiga delen av sin karriär jämfört med befolkningen i övrigt. Sannolikheten att starta aktiebolag är 60 procent större för manliga före detta UF-företagare respektive 80 procent för kvinnliga jämfört med män respektive kvinnor utan UF-bakgrund.

- Det finns alltså en enorm potential i det här och det är viktigt att vi får ut det än bredare i skolan, säger Magnus N:son Engelbäck, VD Ung Företagsamhet.

Program för SM i UF-företagande 2011
Ni är välkomna ut till Stockholmsmässan närhelst ni vill under de två dagarna. Själva evenemanget invigs klockan 17 på måndag den 9 maj och mässan är sedan från 18.30 öppen fram till klockan 21. För den som vill går det bra att komma ut redan tidigare på måndagen innan själva mässan öppnar och träffa deltagande studenter. Dessutom finns det ett program nedan med intressanta debatter som det är fritt fram att delta i.

På tisdagen den 10 maj slår mässans portar upp klockan 9 och stänger klockan 15. Själva galamiddagen där huvuddelen av priserna delas ut inleds klockan 19 på tisdag kväll. Hela prisutdelningen från 19.00 och framåt visas live på webben. För tävlingstablå och information se www.ungforetagsamhet.se.

Program 9 maj:

13.45-16.30 Entreprenörskap som skolämne. Vad säger forskningen? Vilken kreativitet kommer jag som pedagog behöva förmedla och hur tänker en läromedelsförfattare i ämnet entreprenörskap med fokus på UF-företagande? Med Michael Lindquist, författare till läromedel i entreprenörskap, Fredrik Härén, Kreativitetsinspiratör på Interesting.org samt Åsa Falk Lundqvist, universitetslektor pedagogiska institutionen vid Umeå universitet.

17.00-18.15 Invigning av SM 2011

18.30-21.00 Mässan öppen för besökare

Program 10 maj:

Nationella mässan med unga företagare öppen 09.00 - 15.00

9.00-10.00 Morgondagens arbetsmarknad – ständiga förändringar med Angeles Bermudez-Svankvist, generaldirektör Arbetsförmedlingen

10.00-10.15 Tänk som en turk om du vill lyckas i Sverige med Kadim Akca, företagare

13.00-15.00 Paneldebatt om entreprenörskapets betydelse i framtidens skola. Medverkande: Therese Gedda, entreprenör, Ida Karlberg Gidlund, verksamhetschef Rektorsakademin, Camilla Ljunggren, tidigare UF-elev och VD för Student Business Challenge, Mats Johansson, VD Certifierade Ekonomiutbildningar i Sverige AB och Mia Liljestrand, utbildning, forskning och innovation på Svenskt Näringsliv

Moderator: Daniel Karlsson, lärare i ekonomiska ämnen och programutvecklare för ekonomiprogrammet vid JENSEN gymnasium.

15.15-16.15 Vad driver mig som entreprenör? Med Carlos Rojas, Samhällsentreprenör. Grundade 2004 Gringo. Driver nu Medborgaranalysen, MIKLO, Svensk Casting med flera sociala företag

Korta fakta:

• 2005 vann Sverige EM-titeln i Ung Företagsamhet.
  • 2008 tog Sverige silver i EM i Ung Företagsamhet i Stockholm.
  • Sedan starten för 30 år sedan har 214 000 elever drivit företag genom Ung Företagsamhet.
  • 24 procent av dem har fortsatt driva företag i vuxen ålder.
  • I snitt sysselsätter dessa företag fyra personer.
  • 130 000 nya arbetstillfällen i Sverige har tillkommit tack vare dem.
  • 53 procent är tjejer i årets kull av UF-företagare, lika många av dessa tjejer har en VD-roll i UF-företagen.
  • 7 196 rådgivare från näringslivet är knutna till UF-företagen.
  • På tio år har Ung Företagsamhets 24 regioner dubblerat antal elever som varje år driver UF-företag.

Antalet UF-företag har trefaldigats under dessa tio år.

För ytterligare information kontakta:
Magnus N:son Engelbäck, VD, Ung Företagsamhet i Sverige
Mobil: 070 - 441 28 94 Mail: magnus.engelback@ungforetagsamhet.se

Fotografier fria för publicering samt mer information finns på:

www.ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. Målet är att genom utbildningskonceptet UF-företagande ge ungdomar i gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag under handledning och med stödmaterial.