Stockholmsmässan fylls av ung kreativitet när det Svenska Mästerskapet i UF-företagande avgörs

Den 6-7 maj avgörs det Svenska Mästerskapet för unga företagare. Sveriges främsta unga företagare har valts ut efter att under ett års tid ha drivit sina UF-företag. Närmare 750 gymnasieelever från hela Sverige ställer ut hela 200 olika affärsidéer under ett och samma tak i två dagar. Mässan är öppen för allmänheten från måndag den 6 maj kl. 18:30 men du som journalist är välkommen redan på måndag eftermiddag.

Finalisterna har kvalificerat sig till SM genom 24 regionala delfinaler runt om i landet, från norr till söder. Finalistföretagen ställer nu ut sina affärsidéer på Stockholmsmässan och gör upp om titeln Bästa UF-företag samt tävlar i en rad andra kategorier: Bästa årsredovisning, Bästa affärsplan, Bästa Hantverk, Miljöpriset, Bästa Vara, Bästa Tjänst, Bästa Säljare, Produktutvecklingspriset, Bästa Monter, Bästa Logotype, Bästa Web samt Årets UF-skola och Årets UF-lärare.

Vinnaren av kategorin Bästa UF-företag får sedan representera Sverige under EM i UF-företagande som avgörs i London den 17-19 juli 2013.

– Intresset för att driva ett UF-företag ökar varje år vilket är jätteroligt. Förutom att lära sig att driva ett företag bygger även de unga företagarna en grund för sig själva inför kommande arbetsliv. En nyligen publicerad studie visar på flera positiva långsiktiga effekter* som t.ex. stabilare etablering på arbetsmarknaden, säger Anna Skiöldebrand Berg, tf. VD för Ung Företagsamhet i Sverige.

Vi välkomnar dig som journalist till mässan från klockan 15:00 måndagen den 6 maj för att smygtitta på utställningen och träffa de unga företagarna.

Program för SM i UF-företagande 2013

• måndag 6 maj – Invigning kl. 17:00 (endast ackrediterad press)
  • måndag 6 maj – Mässan öppen kl. 18.30  21.00
  • tisdag 7 maj – Mässan öppen kl. 09:00 – 15:00
  • tisdag 7 maj – Galamiddag med prisutdelning kl. 19:00 (endast ack. press)

För mer information om vilka företag som tävlar från din region, vänligen besök http://bit.ly/140XhL7

För ytterligare information om finalen och ackreditering, kontakta:
Evelina Fooladi, Prat PR, e-post: evelina.fooladi@prat.se, telefon: 0722-52 14 84

* ”Effekter av utbildning i entreprenörskap”.

Kortfakta om Ung Företagsamhet

UF-företagande läsåret 2012/2013:
Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24
Antal UF-företag: 7 035
Antal UF-elever: 22 451
Antal kvinnliga elever: 11 572
Antal manliga elever: 10 879
Antal aktiva lärare med UF-företag: 1 599
Antal rådgivare: 7 590
Antal skolor som erbjuder Ung Företagsamhets koncept UF-företagande: 573

Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 257 000

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag under handledning och med speciellt framtaget stödmaterial.