UF-företagande ledde henne till säljsuccé, familjeföretag och Framtidspriset 2013

Före detta UF-företagaren, numera VD och grundare av Business Challenge har i samband med ett lunchseminarium i Almedalen på temat ungas innovationskraft och entreprenörskap, tilldelats årets Framtidspris.

Priset som består av ett resestipendium på 100.000 kronor är tänkt för studenter, yngre forskare eller entreprenörer. Priset instiftades 2012 för att lyfta unga, välutbildade personers svar på framtidens utmaningar samt för att uppmuntra utbildning, forskning och samverkan.

Framtidsprisets finansiärer är Swedbank, Svensk Energi, Teknikföretagen och Världsnaturfonden.

I år tilldelades Camilla priset, med motiveringen:

"Camilla Ljunggren har med sin bakgrund som entreprenör och UF-företagare förstått att idéerna, drivet och framåtandan redan finns hos många unga – det som behövs för att idéer ska kunna omsättas till riktiga företag är kunskapstradering mellan generationer, kvalificerad coachning och sammanhang. Det sistnämna är precis vad Business Challenge erbjuder – till alla sorters nystartade företag startade av unga; många med teknik – och miljöprofil. Camilla Ljunggrens initiativ är inte bara ett levande exempel på hur man tjänar pengar på en idé – det är också ett unikt koncept med stor framtidspotential".

– Vi gratulerar och glädjer oss med Camillas framgångar. Camilla drev sitt UF-företag 2001 med sin fantastiska produkt ”Pluringen”, en hängare för handdukar och disktrasor. Idag är produkten en av Designtorgets mest sålda! Ett lysande exempel på vad deltagande i Ung Företagsamhets utbildningar kan ge, säger Cecilia Nykvist, VD för Ung Företagsamhet i Sverige.

– Ung Företagsamhet arbetar för att ännu fler unga, likt Camilla, ska få möjligheten att pröva sin egen företagsamhet genom att starta gymnasieföretag och lära sig mer om företagandets möjligheter, säger Cecilia Nykvist.

I seminariet som föregick prisutdelningen deltog Åke Svensson, VD Teknikföretagen, Kjell Jansson, VD Svensk Energi, Mariann Eriksson, kommunikationschef, Världsnaturfonden, Michael Wolf, VD Swedbank och Johan Söderström, VD ABB Sverige, förra årets vinnare av Framtidspriset, Einar Persson, Vice VD och medgrundare av n.genic, och årets pristagare Camilla Ljunggren, VD och grundare av Business Challenge.

Mer om Business Challenge:
www.businesschallenge.se

Mer om Framtidspriset:
www.framtidspriset.se

Mer om Ung Företagsamhet:
www.ungforetagsamhet.se

Kortfakta om Ung Företagsamhet
UF-företagande läsåret 2012/2013:

Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24
Antal UF-företag: 7 035
Antal UF-elever: 22 451
Antal kvinnliga elever: 11 572
Antal manliga elever: 10 879
Antal aktiva lärare med UF-företag: 1 599
Antal rådgivare: 7 590
Antal skolor som erbjuder Ung Företagsamhets koncept UF-företagande: 573
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 257 000

Ung Företagsamhet gör skillnad!
”Effekter av utbildning i entreprenörskap”.

För mer information om Framtidspriset och kontakt med vinnaren:
Josefine Uppling, Telefon: 0706 – 36 75 54
josefine@josefine.uppling.com

Cecilia Nykvist, VD för Ung Företagsamhet i Sverige
e-post: cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se Telefon: 0725-65 98 66

Gitt Johannson, Kommunikationsansvarig Ung Företagsamhet i Sverige
E-post: gitt.johansson@ungforetagsamhet.se, Telefon: 0727 – 12 98 42

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Lärare erbjuds stöd och vägledning och eleverna ges möjlighet att utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Detta genom en kombination av teori och praktik.

Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet samt ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare. UF-företagande är ett av dessa koncept och innebär att elever under ett läsår får driva egna så kallade UF-företag, under handledning och med speciellt framtagna läromedel och stödmaterial.