Unga entreprenörer från Gävle får teknikstipendium för ergonomisk affärsidé

Varje år driver cirka 22 000 ungdomar på gymnasier runt om i Sverige ett UF-företag i organisationen Ung Företagsamhets regi. Ett av dessa företag tilldelas varje år Erik Johan Ljungbergs Teknikstipendium för teknisk innovation och kunskapsfördjupning. I år tilldelas stipendiet UF-företaget E-bag från Gävle som tagit fram ett ergonomiskt väskband som fördelar tyngden lika över båda axlarna.

Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond arbetar för att öka intresset och kvalitén inom utbildningar rörande ämnena naturvetenskap, teknik och entreprenörskap. Under den årliga Ljungbergdagen i Falun delar Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond, i samarbete med Ung Företagsamhet, ut Teknikstipendiet.

I år tilldelas priset, som är på 10 000 kronor, till Moa Granström, Fia Jansson och Sara Sundberg. Under läsåret 2012-2013 på Hälso- och idrottsprogrammet vid gymnasiet i Gävle drev de tillsammans UF-företaget E-bag UF.

– Det är jättekul att bli tilldelade Ljungbergstipendiet, framförallt med en så spännande produkt som vår. Vi läste mycket om ergonomi och fick den vägen idén till E-bag, ett tillbehör till dator- eller idrottsväskan i form av två justerbara band som gör att tyngden fördelas jämnare. På det sättet minskar risken för att du ska få ont i ryggen och axlarna, säger Moa Granström, VD för E-bag.

Motiveringen lyder: ”En tekniskt fördjupad produkt som underlättar vardagen för en bärande befolkning. Produkten är dessutom upphängd på en väl dokumenterad ansökan. Juryn sträcker på ryggen och gratulerar E-bag UF från Gävle till Teknikstipendiet 2013!”

Juryns ordförande Jan Moritz, VD Ljungbergsfonden, tillägger: ”Då vi i fonden jobbar för att öka intresset för teknik och entreprenörskap är Teknikstipendiet ett utmärkt sätt att kombinera dessa områden och få ökat teknikfokus inom Ung Företagsamhet.”

Vi är väldigt glada att Ljungbergsfonden vill vara med och framhäva de fantastiska lösningar som våra elever kommer fram till. Ung företagsamhet handlar inte bara inte bara om teknisk innovation, men det är en viktig del i det framtida entreprenörsklimatet, säger Cecilia Nykvist, VD på Ung Företagsamhet i Sverige.

Under drygt tio år har Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond varit en viktig samarbetspartner och stödgivare till Ung Företagsamhet, både nationellt och regionalt. I första hand är arbetet kopplat till regioner kring svensk skogsindustri såsom Blekinge, Halland, Jönköping, Gävleborg, Dalarna och Värmland. I ett led att inspirera elever i hela Sverige har Erik Johan Ljungbergfonden instiftat ett Teknikstipendium på totalt 10 000 kronor som varje år delas ut till ett tidigare UF-företag.

Bilder finns under eftermiddagen att hämta på:

Kontakt:

Helena Mäkiaho Lindgren, Stiftelsen Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond
E-post: helena.m.lindgren@storaenso.com, tele: 01046-712 33

Cecilia Nykvist, VD Ung Företagsamhet i Sverige
E-post: cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se, tel: 0725-65 98 66

Gitt Johannson, Kommunikationsansvarig Ung Företagsamhet i Sverige
E-post: gitt.johansson@ungforetagsamhet.se, tel: 0727 – 12 98 42

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden organisation vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Lärare erbjuds stöd och vägledning och eleverna ges möjlighet att utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Detta genom en kombination av teori och praktik. Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet samt ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare.

Ung Företagsamhet gör skillnad!
* ”Effekter av utbildning i entreprenörskap”.