5 av 12 Visbykrogar serverar alkohol till minderåriga

Under Almedalsveckan testade Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF 12 krogar i Visby. Kontrollerna gjordes av medlemmar i åldrarna 14-17 år. Den yngsta som fick ut köpa var 14 år gammal. Vid två av tillfällena som minderåriga fick köpa alkohol frågade säljarna efter legitimation men sålde ändå alkohol utan att få se giltig legitimation.

- Jag är mycket besviken men inte förvånad. Om krogarna hade bra rutiner och en genomtänkt servering skulle de inte sälja alkohol till minderåriga eller gömma undan det alkoholfria utbudet, säger Malin Thorson, förbundsordförande för UNF.

Sedan i maj kan kommunen använda kontrollköp som en del av sin tillsyn av butiker som säljer folköl. De kan endast använda personer över 18 med ungdomligt utseende och resultatet får inte användas för sanktioner även om butiken inte kontrollerar legitimation. UNF anser att metoden bör användas även för tillsyn av krogar och även kunna leda till åtgärder.

- Av de kontrollerade krogarna var det bara en som över huvud taget marknadsförde sitt alkoholfria utbud.  Marknadsföring av ökar friheten för oss besökare att lättare välja den drycken som vi helst vill ha.  Krogar som tar denna fråga på allvar bidrar till ett rikt uteliv där vi som gillar fest kan ha roligt tillsammans, poängterar Malin Thorson.

Testerna är en del av UNF:s kampanj Bra Uteliv som syftar till att alla unga ska ha tillgång till bra mötesplatser och själva kunna påverka sin egen fritid. Under 2012 och 2013 testade UNF 120 krogar och det var bara 1 av 8 som följde alkohollagen fullt ut. Det var framförallt marknadsföringen av det alkoholfria utbudet som var bristande.

UNF:s certifiering baseras på alkohollagen och har dessa kriterier som krogen ska uppfylla:
• Överserverar ej
• Serverar ej till minderåriga
• Serverar alkoholfri öl, vitt vin, rödvin och drinkar av samma kvalitet som alkoholdrinkar
• Personalen arbetar aktivt för en trygg och trevlig stämning
• Alkoholfritt marknadsförs lika tydligt som de alkoholhaltiga dryckerna

Malin Thorson
Förbundsordförande UNF
0733 83 83 40

Sophie Brömster
Pressekreterare UNF
0733 72 62 65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har över 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.

Taggar:

Citat

Krogar som tar denna fråga på allvar bidrar till ett rikt uteliv där vi som gillar fest kan ha roligt tillsammans.
Malin Thorson