Göteborgare från Falun invald i UNF:s förbundsstyrelse

Under helgen samlades 350 ungdomar i Lund för kongress med Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF. Maria Emilsson valdes till ledamot för UNF.

Maria Emilsson är 21 år och nyvald ledamot i UNF:s förbundsstyrelse. Hon började sitt engagemang i UNF Dalarna och är ifrån Sågmyra utanför Falun. Idag bor hon i Göteborg där hon har varit engagerad de senaste åren.

- Jag vill ifrågasätta alkoholkulturen och alkoholnormen som finns i Sverige. Varför ses alkohol som en självklarhet i livet? UNF ger unga möjlighet att vara normbrytande i vår verksamhet och kanaliserar engagemang för en bättre värld, säger Maria Emilsson, ledamot i UNF:

UNF har en ny förbundsstyrelse som leds av en ordförande och två viceordförande efter att i sex år haft ett ordförandepar. Maria Emilsson är en av de nyvalda till förbundsstyrelsen som består av elva personer.

- Jag känner mig hedrad över förtroendet att få leda Ungdomens Nykterhetsförbund. UNF är en organisation som ger människor möjlighet att växa både inom organisationen och i ett bättre samhälle, säger Maria Emilsson.

Maria Emilsson, ledamot UNF:s förbundsstyrelse,

Sophie Brömster, pressekreterare

0733  72  62  65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har över 6 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.