”Många cosplayare blir trakasserade”

I det nya numret av Motdrag, som ges ut av Ungdomens nykterhetsförbund, kan du bland annat läsa om varför instagram-stjärnan Lisa Tellbe inte lägger ut bilder på alkohol, hur det kommer sig att cosplayare är ovanligt välkomnande och varför UNF tappar medlemmar.

”Det känns bra när folk stirrar”

Snart avgörs Cosplay-SM. Motdrag har träffat fyra unga cosplayare som är vana vid att ses som annorlunda.

– Många cosplayare blir tyvärr trakasserade. Folk tror att de kan ta på en utan anledning, berättar Andreas Windahl.

Men att folk stirrar har UNF:aren Wilma Ahlberg inga problem med. Hon tycker att det känns bra att vara en reklampelare för cosplay, eftersom hon verkligen kan vara sig själv i den världen. Nathalie Karlsson håller med:

– Eftersom folk redan har gått från vad som är norm när de klär ut sig, är de liksom mer öppna för alla andra, säger hon.

Foto: Martina Holmberg. Bilderna får bara användas i samband med redaktionell publicering om Motdrag 1/2016

Lisa Tellbe har en livskris

Instagram-stjärnan Lisa Tellbe har lika många följare som personer det bor på Malta. Till skillnad från många andra kända instagrammare lägger hon väldigt sällan upp bilder på alkohol – för att hon inte tycker om alkohol och aldrig har varit full. I vår är hon aktuell i Aftonbladet TV:s reality-serie Sweatshop om låglönefabriker i Kambodja.

– Jag fick en livskris och har knappt kunnat köpa kläder sen jag kom hem, säger hon.

Foto: Daniel Jansson. Bilderna får bara användas i samband med redaktionell publicering om Motdrag 1/2016

UNF tappar många medlemmar

UNF har tappat runt en tredjedel av sina medlemmar på två år.

– Det känns för jävligt, säger Max Johansson, vice ordförande för UNF sedan ett halvår tillbaka.

Men han är inte orolig.

– Jag vet att vi kommer lösa det. Vi i förbundsstyrelsen är medvetna om problemen och kommer att lägga så mycket stöd och resurser det bara går på att lösa det.

Dessutom: UNF:s kampanj Bryt fixade alkoholfri bar på Nobels efterfest, UNF-förening i Ockelbo driver en egen biograf och UNF:aren Rebecca Ågren skriver om sin utbytestermin i vodkans förlovade land.

Läs tidningen här: www.unf.se/motdrag

Kontakt:

Lina Mattebo, redaktör

lina.mattebo@unf.se

073 372 62 66

Motdrag är UNF:s medlemstidning. Vi både speglar och granskar det som sker i UNF, har koll på aktuella händelser inom alkohol- och drogpolitik och låter unga människor komma till tals. Motdrag har en upplaga på ungefär 9 000 exemplar och kommer ut fem gånger om året.

Snabbfakta

Citat

Överlag är det ett himla skönt klimat nu bland folk i min ålder. När jag säger nej till alkohol säger många ’Shit, det är fett bra’ och hetsar inte om att jag måste testa något.
Instagram-stjärnan Lisa Tellbe