SAMTAL OM ALKOHOLHETS I STUDENTVÄRLDEN AVSLUTAR UNF:S KAMPANJ BRYT!

2 december träffas studenter och unga opinionsbildare för att diskutera alkoholnorm, alkoholhets och studentkultur. Vi vet att det finns en stark alkoholkultur i studentvärlden och mycket av det sociala livet kretsar kring alkohol. Samtidig ifrågasätta alkoholnormen allt mer. Vad tror studenterna själva är vägen framåt, hur får man en mer inkluderande och hälsosam alkoholkultur i studentlivet?

I studentlivet är alkohol oftast en självklar del. Många studenter har idag ett riskbeteende och det är svårt att som student stå utanför alkoholnormen. Samtidigt ifrågasätts alkoholnormen allt mer. Under 2015 har UNF drivit kampanjen Bryt, en kampanj som har synat och reflekterat kring alkoholnormen på svenska universitet och högskolor. Vad vet vi egentligen om alkohol i studentlivet, vad tycker unga studenter själva och hur ser de på vägen framåt mot ett mer inkluderande studentliv?

Välkommen att lyssna på ett samtal om alkohol i studentvärlden - med studenterna själva.

Samtalar gör Sara Edström, Christine Gelfgren och Micaela Kedhammar. Alla tre är själva studenter med olika erfarenheter av alkoholnorm- och hets. Sara pluggar på Berghs School of Communications, driver bloggen Wilderness och har varit med i Bryts instagramprojekt @vithelg. Christine är före detta kampanjledare för Bryt. Christine pluggar på Handelshögskolan i Stockholm och har bloggat om sin syn på alkoholnormen. Micaela pluggar på Stockholms universitet, har varit kåraktiv och skriver öppet och ärligt om sin relation till alkohol och alkoholkulturen inom akademin.

Samtalet modereras av Sofia Karlsson, grundare av Karlsson & Wiktorsson, med mångårig erfarenhet av det civila samhället och tidigare kåraktiv.

När:

2 december klockan 17.00 - 18.15

Efter samtalet finns möjlighet till mingel

Var:

Södra Teatern

Festvåningen

Mosebacke Torg 1-3, Stockholm

Ingen föranmälan krävs!

Amanda Borg

Kampanjledare Bryt!

Amanda.borg@unf.se

0733726238

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.

Taggar: