UNF bjuder in Carin Götblad, Andreas Carlgren och Carola Lemne att sänka en öl på 7 sekunder – med tratt och slang i halsen

Är du tuff nog att klara det studenterna på ditt lärosäte utsätts för? Det undrar UNF när de idag skickar ut inbjudan till prova-på-nollning till styrelseledamöter i högskole- och universitetsstyrelser vid sju lärosäten. Bland de inbjudna finns därför bland andra ordförande för Svenska Amnesty, vd för Ikea, och generaldirektör för Skolverket – som alla sitter i olika universitets- och högskolestyrelser. Med inbjudan följer en tratt, en slang, en spypåse och en instruktion om hur man genomför den så kallade ”Nolle-bången”, ett inte ovanligt förekommande moment i de årliga nollningarna av nya studenter.

Nollningsinbjudan till styrelseledamöterna sker i samband med släppet av Bryt!:s rapport där studenter vittnar om alkoholhetsen runtom på Sveriges universitet . Rapporten visar en verklighet där alkoholnormen inte bara är en del av studentlivet – den styr. Genom en ranking av 25 lärosätens alkoholpolicys framkommer dessutom att långt ifrån tillräckligt görs för att bryta alkoholhetsen bland studenterna.

-Rapporten visar på sittningar där serveringspersonalen betalas i form av gratis alkohol, nollningar där unga studenter, gravt alkoholpåverkade, hetsas att göra saker de ångrar dagen efter och på en kultur och traditioner som i varje del driver på alkoholhetsen. Det är också det som representanter i högskolestyrelserna tyst tillåter, när de inte aktivt sätter stopp, säger Christine Gelfgren, kampanjledare för Bryt!

-UNF vill ha mer fest men mindre hets på högskolorna. Idag styr alkoholhetsen mycket av det sociala livet för studenter. Nästan hälften av alla studenter tycker att det är svårt att passa in utan att dricka alkohol. Vi vill bryta alkoholhetsen och drar därför igång kampanjen Bryt!, säger Eric Tegnander, ordförande för UNF.

Bryt! är en nystartad kampanj som syftar till att bryta alkoholnormen och alkoholhetsen vid svenska universitet och högskolor. Under våren 2015 kommer Bryt! att besöka Linköpings universitet, Högskolan i Jönköping, Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Lunds universitet, Linnéuniversitetet och Umeå universitet och diskutera alkoholhetsen med studenter.

-Alkoholnormen är kanske aldrig så stark i samhället som den är i studentmiljöer. Den är så stark att den ofta leder till alkoholhets. Vi vet också att ditt alkoholbeteende i unga år i stor utsträckning påverkar ditt framtida drickande. Nu är det upp till Carin Götblad, Andreas Carlgren, Carola Lemne och alla andra i högskole- och universitetsstyrelse att säga om de vill fortsätta vara en del av alkoholhetsen eller om de vill hjälpa oss att bryta den, säger Christine Gelfgren, kampanjledare för Bryt!

Amanda Borg                                                           Christine Gelfgren

0733 72 62 38                                                            0733 72 62 39

amanda.borg@unf.se                                           christine.gelfren@unf.se

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har över 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.