Unga skapar fritid för unga

För två månader sedan släppte Ungdomens Nykterhetsförbund en rapport om ungas fritidsmöjligheter i Sveriges kommuner. Resultatet var nerslående: Av 250 svarande var det 125 kommuner som inte nådde betyget godkänt i organisationens ranking. Nu gör UNF:are över hela landet en insats genom sitt engagemang i IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul. Tillsammans med medlemmar från de andra organisationerna inom rörelserna skapar ungdomarna i UNF julverksamhet över hela landet.

-          När vi ser ett problem i samhället vill vi såklart vara en del av lösningen på det problemet. Vi vet att väldigt många ungdomar saknar en trygg plats när skolor och fritidshem stänger över jullovet. Det är ett problem som kommunerna måste ta tag i på sikt, men just nu blir det vi och de andra organisationerna inom vår rörelse som får lösa det, säger UNF:s förbundsordförande Eric Tegnander.

Kampanjen Vit Jul handlar om att förändra vårt drickande under julhelgen och består av flera olika delar. Julverksamheten handlar om att erbjuda en fysisk plats att vara på och en nykter gemenskap under en högtid då det dricks väldigt mycket alkohol.

-          Ungdomar är en utsatt grupp under julen och för oss är det viktigt att fånga upp det behovet. Därför arrangerar UNF verksamhet som är tydligt riktad till unga. Det kan handla om att hyra ett helt badhus, arrangera ett LAN eller bara att ordna en helt vanlig filmvisning. Vi kan ju ordna den typen av grejer i och med att vi är en del av en folkrörelse, fortsätter Eric Tegnander.

Aktiviteterna ser väldigt olika ut. Aktiviteterna börjar under december och sträcker sig fram till första veckan i januari . Alla aktiviteter är öppna och gratis. På flera håll finns det dessutom möjlighet för media att fota och intervjua folk på plats. För att se om det arrangeras aktiviteter just hos dig, gå in på http://www.vitjul.se/aktiviteter/. Där finns aktiviterna sorterade länsvis med praktisk information för varje aktivitetet. Observera att aktiviteterna där är arrangerade av alla deltagande organisationer och inte bara UNF.

För pressuttalanden om UNF:s deltagande i kampanjen Vit Jul

Förbundsordförande Eric Tegnander

0733838359 | eric@unf.se

Anneli Bylund

073 060 68 08 | anneli.bylund@unf.se

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.