”Vi är supertaggade på att komma till Sverige” säger Coke Bust inför Spring Edge Tour 2015

Band från USA, Spanien och Sverige spelar tillsammans under Spring Edge Tour 2015 i de sex svenska städerna med störst intresse för hardcorepunken. Coke Bust från Washington gör årets enda Sverigespelningar och Appraise från Barcelona kommer till Sverige för första gången.

- Vi ser fram emot att göra grymma spelningar med Appraise, Beyond Pink och de andra banden. Det ska också bli roligt att spela i nya städer. Jag är också sugen på att lära mig mer svenska, säger Nicholas Candela, sångare i Coke Bust.

Spring Edge Tour 2015 är årets största turné inom straight edge. Beyond Pink från Malmö, Appraise och Coke Bust är med under alla sex turnéstopp. Utöver de tre stora straigth edge-banden kommer olika lokala band som är en del av NBV:s verksamhet Music Box medverka. Arrangörerna UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund, och studieförbundet NBV vill att nykterheten och folkbildningen som är stark inom straight edge-kulturen ska inspirera övriga musikbranschen.

- Spring Edge Tour 2015 är ett steg på vägen för en modern musikscen som inte sitter fast i alkoholnormen. Straigth edge kan inspirera andra musikgenrer att utvecklas till ett bra uteliv, säger Malin Thorson, ordförande UNF.

Malin Thorson
Förbundsordförande UNF
0733 83 83 40

Sophie Brömster
Pressekreterare UNF
0733 72 62 65

UNF är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har över 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.

NBV Music Box ger människor en möjlighet att spela musik i en drogfri miljö tillsammans med andra oavsett ekonomiska resurser, kön, etnicitet eller funktionsvariationer.