Nästan 8 av 10 ungdomar oroar sig för att Donald Trump ska bli USA:s nästa president

Report this content

Nästan 8 av 10 unga mellan 15 och 24 år anger att de instämmer helt eller delvis i påståendet "Jag oroar mig för att Donald Trump ska bli USA:s nästa president". Tydliga skillnader finns mellan killar och tjejers oro inför Trump:s eventuella presidentskap och inställningen till frågor om jämställdhet är sammankopplat med oron inför Trump.

Nästan 8 av 10 unga oroar sig över möjligheten att Donald Trump ska bli USA:s nästa president. Ungdomsbarometern undersöker varje höst ungas attityder samt inställning till frågor inom en rad områden. I höst har 2727 ungdomar i Sverige mellan 15 och 24 år fått ta ställning till påståendet: ”Jag oroar mig för att Donald Trump ska bli USA:s nästa president” enligt skalan ”instämmer helt”, ”instämmer delvis”, ”tar delvis avstånd”, ”tar helt avstånd” och ”ingen åsikt/vet inte”.

-          Svaren visar att ungdomar lever i en globaliserad värld där konsekvenserna av presidentvalet på andra sidan Atlanten skapar oro även här i Sverige, säger Anton Landehag samhällspolitisk expert på Ungdomsbarometern.

”Jag oroar mig för att Donald Trump ska bli USA:s nästa president”
Instämmer helt 57 %
Instämmer delvis 20 %
Tar delvis avstånd 7 %
Tar helt avstånd 7 %
Ingen åsikt/vet inte 10 %

Det finns tydliga skillnader mellan tjejer och killars oro inför påståendet. Andelen tjejer som instämmer helt eller delvis i påståendet uppgår till 87 procent och motsvarande siffra för killar är 66 procent. Nästan nio av tio tjejer oroar sig för möjligheten att USA:s framtida president heter Donald Trump, att jämföra med två av tre killar.

-          Ungdomsbarometern kan sedan många år tillbaka se skillnader i hur unga killar respektive tjejer ser på frågor som rör politik och samhällsutveckling. Detta liknar mönster vi ser för andra grupper, exempelvis är stödet för Trump betydligt större bland amerikanska män än kvinnor, fortsätter Anton Landehag

”Jag oroar mig för att Donald Trump ska bli USA:s nästa president” Tjejer Killar
Instämmer helt 70% 43%
Instämmer delvis 17% 24%
Tar delvis avstånd 3% 10%
Tar helt avstånd 2% 12%
Ingen åsikt/vet inte 8% 12%

-          Det är tydligt att oron inför Trumps eventuella presidentskap är sammankopplat med inställning till frågor som rör jämställdhet, frågor som de flesta unga i Sverige värderar högt, fortsätter Anton Landehag

52 procent av unga som instämmer helt eller delvis i att det gjorts tillräckligt för jämställdhet mellan män och kvinnor oroar sig över Trump, att jämföra med 90 procent av de som helt eller delvis tar avstånd från jämställdhetspåståendet.

”Jag oroar mig för att Donald Trump ska bli USA:s nästa president” ”Det har gjorts tillräckligt för jämställdhet mellan män och kvinnor”
Instämmer helt Instämmer delvis Tar delvis avstånd Tar helt avstånd Ingen åsikt/ vet inte
Instämmer helt 33% 40% 52% 74% 33%
Instämmer delvis 19% 27% 24% 16% 15%
Tar delvis avstånd 12% 12% 7% 3% 4%
Tar helt avstånd 25% 11% 7% 3% 3%
Ingen åsikt/vet inte 11% 9% 9% 4% 45%

Nedan redovisas svaren inställningen till påståendet ”Det har gjorts tillräckligt för jämställdhet mellan män och kvinnor” med ovan redovisade svarsalternativ.

”Det har gjorts tillräckligt för jämställdhet mellan män och kvinnor” Total Tjejer Killar
Instämmer helt 6% 3% 9%
Instämmer delvis 17% 9% 25%
Tar delvis avstånd 29% 27% 31%
Tar helt avstånd 41% 56% 26%
Ingen åsikt/vet inte 7% 5% 9%

Om Studien

Ungdomsbarometern genomförs som en onlineundersökning med ett s.k. kvoturval som urvalsmetod, vilket innebär att vi har utformat urvalet så att det i representativ skala återger hela ungdomspopulationen med avseende på kön, ålder och region. Datainsamlingsperiod för årets studie var 7 – 24 oktober 2016. Det totala antalet respondenter som tagit ställning till påståendet är 2727. Studien har genomförts med en kombination av telefonrekryterade paneler och utskick i e-postregister.

Anton Landehag, samhällspolitisk expert Ungdomsbarometern

anton@ungdomsbarometern.se

Fördjupad metodbeskrivning

Ungdomsbarometern har genomförts årligen sedan 1991 i syfte att tillhandahålla en barometer över vad ungdomar mellan 15 och 24 år tycker och tänker i allmänhet och inom vissa specifika områden i synnerhet. Ungdomsbarometern genomförs som en onlineundersökning med ett s.k. kvoturval som urvalsmetod, vilket innebär att vi har utformat urvalet så att det i representativ skala återger hela ungdomspopulationen med avseende på några av dess viktigaste egenskaper. De egenskaper vi använt oss av är kön, ålder och region. Datainsamlingsperiod för årets studie var 7 – 24 oktober 2016. Det totala antalet respondenter som tagit ställning till påståendet är 2727.

Studien har fem primära datakällor; slumpmässigt telefonrekryterade respondenter från Norstats riksrepresentativa panel (1), Studentkortet som har en databas med e-post till gymnasie-och högskolestuderande baserad på uppgifter från CSN (2), Facebook (3), ABC gruppen (4), vars databas innehåller ungdomar som just tagit studenten, samt Cint (5) som är panelföretag med både självrekryterade och slumpmässigt rekryterade panelister. Eftersom kvoturval används skall slutsatser kring populationen dras med viss eftertänksamhet.

---
Presskontakt - Anton Landehag, Ungdomsbarometern
E-post: anton@ungdomsbarometern.se
---

Ungdomsbarometern (UB) är ett analysföretag som sedan 1991 har arbetat med att kartlägga unga människors attityder, värderingar och beteenden inom en mycket stor bredd av områden. Utifrån detta hjälper UB sina kunder och uppdragsgivare inom olika sektorer – allt från statliga myndigheter, intresse- och branschorganisationer till mediehus och näringslivet – att bättre förstå och anpassa sina verksamheter till unga människors vardag och verklighet.

Taggar:

Ungdomar i Sverige oroliga över Donald Trump