Nu lanseras Westfield i Mall of Scandinavia

Den 28e september introduceras det branschledande varumärket Westfield i Sverige med lanseringen av Westfield Mall of Scandinavia. Unibail-Rodamco-Westfield bekräftade den här veckan att tio av gruppens flaggskeppsdestinationer i Europa kommer att uppgraderas under hösten 2019.

Unibail-Rodamco-Westfield har sedan gruppen bildades juni 2018 etablerats som världens största utvecklare och operatör av shoppingdestinationer. Introduktionen i kontinentala Europa av branschens enda globala B2B och B2C varumärke för detaljhandel, underhållning, mat och upplevelser förstärker positionen ytterligare.

Westfield är redan ett renommerat varumärke för ikoniska köpcentrum som Westfileld London och Westfield Stratford City i London, Westfield Century City, Westfield UTC i Kalifornien och Westfield World Trade Centre i New York.

Varumärket är känt för att erbjuda enastående upplevelser för sina besökare, spektakulära och unika events, ett brett utbud av butiker och restauranger samt hög service standard. De senaste åren har besökare fått uppleva konserter av världsartister som Lady Gaga, Rihanna och Rita Ora i gruppens anläggningar såväl som stjärnspäckade filmpremiärer från populära franchiser som Avengers och Twilight. Centrumen etablerar också unika samarbeten och pop ups med varumärken som Kylie Cosmetics och VR destinationen The Void.

I Norden är det Mall of Scandinavia som lanserar varumärket. Redan i november 2015, med sin invigning, etablerade Mall of Scandinavia en ny standard för köpcentrum på den Nordiska marknaden. Centrumets utveckling i såväl besökarantal och försäljning samt varumärkesetablering och samarbeten har varit enastående. Nu vill Unibail-Rodamco-Westfield gruppen utmana standarden ännu en gång och påvisa hur de bästa fysiska handelsplatserna kan utvecklas genom lanseringen av premium-varumärket Westfield.

När Mall of Scandinavia öppnades låg vi långt före konkurrenterna. Nu tänker vi trycka på gasen igen. Känslan ska bli mer internationell, med fler animeringar och fler events. En rejäl uppgradering, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield.

De tio flaggskeppsdestinationer i Europa som valts ut för lanseringen av Westfield delar ett antal egenskaper: väletablerade destinationer, utmärkt läge med bra förbindelser, tydliga arkitektoniska och designfunktioner, en optimal butiksmix, hög service, kapacitet att erbjuda ikoniska upplevelser och underhållning för besökare, samt ett starkt fokus på hållbarhet.

Utöver Westfield Mall of Scandinavia i Sverige så kommer ytterligare nio flaggskeppsdestinationer i Unibail-Rodamco-Westfield gruppen byta namn, såväl som två centrum under utveckling:

Sju i Frankrike: Westfield Les Quatre Temps, Westfield Forum des Halles, Westfield Vélizy 2, Westfield Parly 2, Westfield Carré Sénart, Westfield Euralille, Westfield Rosny 2

En i Polen: Westfield Arkadia

En i Tjeckien: Westfield Chodov

Utvecklingsprojekt:

En i Tyskland: Westfield Hamburg

En i Nederländerna: Westfield Mall of the Netherlands

Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)73 350 60 10, lars-ake.tollemark@urw.com

Amelie Argenti, Communication Manager Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)76 525 56 06, amelie.argenti@urw.com

About Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield is the premier global developer and operator of flagship shopping destinations, with a portfolio valued at €63.7 Bn as at June 30, 2018, of which 86% in retail, 8% in offices, 5% in convention & exhibition venues and 1% in services. Currently, the Group owns and operates 97 shopping centres, including 56 flagships in the most dynamic cities in Europe and the United States. Its centres welcome 1.2 billion visits per year. Present on 2 continents and in 13 countries, Unibail-Rodamco-Westfield provides a unique platform for retailers and brand events, and offers an exceptional and constantly renewed experience for customers.
With the support of its 3,700 professionals and an unparalleled track-record and know-how, Unibail-Rodamco-Westfield is ideally positioned to generate superior value and develop world-class projects. The Group has the largest development pipeline in the industry, worth €12.5 Bn.
Unibail-Rodamco-Westfield distinguishes itself by its Better Places 2030 agenda, that sets its ambition to create better places that respect the highest environmental standards and contribute to better cities.
Unibail-Rodamco-Westfield stapled shares are listed on Euronext Amsterdam and Euronext Paris (Euronext ticker: URW), with a secondary listing in Australia through Chess Depositary Interests. The Group benefits from an A rating from Standard & Poor’s and from an A2 rating from Moody’s.

For more information, please visit www.urw.com
Visit our Media Library at https://www.mediacentre.urw.com

När Mall of Scandinavia öppnades låg vi långt före konkurrenterna. Nu tänker vi trycka på gasen igen. Känslan ska bli mer internationell, med fler animeringar och fler events. En rejäl uppgradering.
Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield.