Smaka på Solna och ”Min lokala hjälte”

Mellan den 4 – 6 oktober är det dags för matmarknad Smaka på Solna i Solna Centrum. Det bjuds på fri provsmakning från utvalda restauranger och kaféer och dessutom kommer Mitt i Solna att vara på plats och kora Min lokala hjälte.

Under helgen den 4-6 oktober kommer utvalda restauranger och kaféer från Solna Centrum delta i matmarknaden på inomhustorget. Det kommer att bjudas på smakprover från både hyresgäster och från kockduon Jacob och Lukas som driver instagramkontot @foodbyswedes.

Restaurangutbudet har stärkts mycket i Solna Centrum under året då ett antal matkoncept öppnade inklusive den norrländska streetfoodkedjan Bastard Burgers, det hälsosamma poké bowl konceptet Hawaii Poké och frozen yoghurt kedjan Chillbox. Den 30 september öppnar ytterligare en mycket efterlängtad restaurang, Sushi Kawa.

Vi vet att Solna kommun är den kommunen som växer snabbast vilket är mycket positivt och det skapar ett stort behov för restauranger i centrum. Besökarna i Solna centrum representeras av boende och arbetande i närheten och vi ser därför fram emot att få bygga nära relationer med våra kunder. Det är viktigt att alla ska få känna sig hemma hos oss, säger Buyan-Erdene, arbetsledare/konceptutvecklare Sushi Kawa.

Sushi Kawa öppnar i postgången intill Hemköp och strävar efter att leverera en äkta japansk sushimåltid. Deras meny besår av unika sushibitar framtagna av deras egna experter.

Det har varit stor efterfrågan på nya restaurangkoncept i centrum från våra kunder och vi ser därför mycket positivt på ytterligare ett komplement till vårt restaurangutbud med en ny och spännande öppning av det fräscha konceptet Sushi Kawa, meddelar Veronica Sjövik Sten, centrumchef Solna Centrum.

Smaka på Solna matmarknad är inte det enda som händer under helgen. På lördag den 5/10 kommer lokaltidningen Mitti att vara på plats för att kora vinnaren i den fina nomineringen Min lokala hjälte. De nominerade är:

Vojo Kraljevic
Vojo Kraljevic, har byggt upp Solna Shotokan Karate Klubb, föreningen där resultaten inte är det viktigaste.
Juryns motivering: ”Vojo är en lokal hjälte för att han med stark övertygelse och stor värme får barnen att utvecklas både som idrottare och människor.”

Sofia Nybom
Sofia Nybom, startade AIK Basket Stars, laget för barn och unga med autism.
Juryns motivering: ”Sofia är en lokal hjälte för att hon med sitt stora engagemang och entusiasm får spelarna att växa – både på och utanför planen.”

Kjell Tegström
Kjell Tegström lämnade krogvärlden för att laga mat från grunden i Ängkärrsförskolans kök.
Juryns motivering: ”Kjell är en lokal hjälte för att han med stor energi och kreativitet ger barn matglädje  – på riktigt. Nu vill han sprida sin matmission.”

Helgen kommer att innehålla massvis med tävlingar och erbjudanden så väl som härliga matupplevelser. Dessutom kommer Solis & Solrosa att finnas på plats för att mingla med alla barn hela helgen.

Veronica Sjövik Sten, Shopping Center Manager, Solna Centrum
Tel : +46 (0)76 525 57 41
E-mail : veronica.sjoviksten@urw.com

Amelie Argenti, Communication Manager Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
Tel : +46 (0)76 525 56 06
E-mail : amelie.argenti@urw.com

Om Solna Centrum
Solna Centrum är ett köpcentrum beläget i hjärtat av Solna. Här finns ca 120 butiker, caféer och restauranger samt ett starkt livsmedelsutbud i form av Ica, Hemköp och Lidl. Här finns även ett brett serviceutbud med bland annat tandläkare, vårdcentral, bibliotek, banker och servicekontor. Solna Centrum har öppet sju dagar i veckan och nås enkelt med tunnelbana, buss eller tvärbana såväl som med bil eller cykel. Ägare till Solna Centrum är fastighetsbolaget Unibail-Rodamco-Westfield, www.urw.com.

För mer information se: www.solnacentrum.se.

Vi vet att Solna kommun är den kommunen som växer snabbast vilket är mycket positivt och det skapar ett stort behov för restauranger i centrum. Besökarna i Solna centrum representeras av boende och arbetande i närheten och vi ser därför fram emot att få bygga nära relationer med våra kunder. Det är viktigt att alla ska få känna sig hemma hos oss
Buyan-Erdene, arbetsledare/konceptutvecklare Sushi Kawa
Veronica Sjövik Sten, centrumchef Solna Centrum