Storslam för Unibail-Rodamco i ”Stockholmarnas favoritcentrum 2015"

Igår kväll presenterades vinnarna i den årliga undersökningen Stockholmarnas favoritcentrum. För centrumägaren Unibail-Rodamco är resultatet i undersökningen en stor succé. I tre av kategorierna, inklusive den mest prestigefulla utmärkelsen ”Stockholmarnas favoritcentrum 2015”, står tre av bolagets centrum för alla tre topplaceringar: Mall of Scandinavia följt av Täby Centrum och Nacka Forum. Nykomlingen Mall of Scandinavia stod som kvällens stora segrare och tog hem vinsten i alla de fem kategorier centrumet nominerats i.

I Evimetrix årliga undersökning Stockholmarnas favoritcentrum* bedöms 47 av länets köpcentrum, handelsplatser och gallerior, baserat på högst Nöjd Kund Index (NKI). 1,800 personer ger sina omdömen i totalt tio kategorier. De av Unibail-Rodamco ägda Täby Centrum och Nacka Forum har tillhört toppen i flera år. De två senaste åren har Täby Centrum vunnit utmärkelsen ”Stockholmarnas favoritcentrum” och även prisats för sitt utbud samt utsetts till bästa ”Kommun-/Regioncentrum”. Även Nacka Forum har tillhört topp-3 i dessa kategorier.

I årets upplaga intar Mall of Scandinavia förstaplatsen i Stockholmarnas favoritcentrum och både Täby Centrum och Nacka Forum håller sig kvar i toppen genom en andra- respektive tredjeplats. Mall of Scandinavia slår alla rekord när de nominerades till och vann totalt fem kategorier. Undersökningen har genomförts årligen sedan 1995 och inget centrum har någonsin tidigare erhållit så många utmärkelser.

Mall of Scandinavia slog upp sina portar så sent som i november 2015 genom en uppmärksammad invigning, och har snabbt blivit en del i Stockholmarnas vardag och ett populärt besöksmål. Med sina 224 butiker och restauranger, Sveriges första kommersiella IMAX®- biograf och Stockholms största restaurangområde har Mall of Scandinavia förändrat normen för köpcentrum.

– Resultatet i årets undersökning talar för sig själv och vi är oerhört tacksamma för den fantastiska respons våra centrum har fått, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco. Att utmärkelserna baseras på kundernas egna omdömen och upplevelser gör dem särskilt betydelsefulla för oss och vi kommer att arbeta hårt för att inte bara bibehålla, utan även fortsätta utvecklingen av våra centrum, menar Lars-Åke Tollemark.

Mall of Scandinavia
1:a Stockholmarnas favoritcentrum (totalt)
1:a Årets Kommun-/Regioncentrum
1:a Bästa utbudet av affärer
1:a Bästa utbudet av restauranger/caféer
1:a Trivsammaste centrumet (lokaler och atmosfär)

Täby Centrum
2:a Stockholmarnas favoritcentrum (totalt)
2:a Årets Kommun-/Regioncentrum
2:a Bästa utbudet av affärer

Nacka Forum
3:a Stockholmarnas favoritcentrum (totalt)
3:a Årets Kommun-/Regioncentrum
3:a Bästa utbudet av affärer

*Om undersökningen Stockholmarnas favoritcentrum
Undersökning Stockholmarnas favoritcentrum görs bland konsumenter sedan 1995. 1800 respondenter har svarat på frågor om 47 centrumanläggningar. De anläggningar en respondent säger sig besöka mer frekvent har det ställts djupare frågor om. Frågorna rör helhetsbetyg, huruvida centrumet lever upp till förväntningar samt hur nära centrumet kommer respondentens syn på ett idealcentrum. Svaren ger en sammanvägt Nöjd Kund Index, NKI, för varje centrum. Undersökningen utförs av Evimetrix. För mer information, vänligen besök evimetrix.se

About Unibail-Rodamco
Created in 1968, Unibail-Rodamco SE is Europe’s largest listed commercial property company, with a presence in 12 EU  countries, and a portfolio of assets valued at €35.7 billion as of June 30, 2015. As an integrated operator, investor and developer, the Group aims to cover the whole of the real estate value creation chain. With the support of its 2,085 professionals, Unibail-Rodamco applies those skills to highly specialized market segments such as large shopping centers in major European  cities and large offices and convention & exhibition centers in the Paris region.
The Group distinguishes itself through its focus on the highest architectural, city planning and environmental standards. Its long term approach and sustainable vision focuses on the development or redevelopment of outstanding places to shop, work and relax. Its commitment to environmental, economic and social sustainability has been recognized by inclusion in the DJSI (World and Europe), FTSE4Good and STOXX Global ESG Leaders indexes.
The Group is a member of the CAC 40, AEX 25 and EuroSTOXX 50 indices. It benefits from an A rating from Standard & Poor's and Fitch Ratings. For more information, please visit our website: www.unibail-rodamco.com