Svea hovrätt beviljar inhibition för Rodamco Projekt AB i tvisten mot Peab

Rodamco Projekt AB valde att klandra skiljedomen avseende tvisten mot Peab i Svea hovrätt den 7 augusti 2023. Vid inlämnandet av klanderskriften ansökte Rodamco Projekt AB även om inhibition av skiljenämndens beslut och den 10 augusti 2023 meddelande hovrätten att inhibition beviljats. Domen kommer därför tills vidare inte verkställas.

”Vi är övertygade om att det finns goda skäl att få skiljedomen upphävd och kommer nu att låta den rättsliga processen ha sin gång. Det är uppmuntrande att Svea hovrätt delar vår ståndpunkt att den rättsliga processen ska vara avslutad innan några indrivningsåtgärder vidtas. Vi tror att klanderförfarandet kommer att leda till att skiljedomen upphävs och att detta obefogade beslut kommer att ändras. Vi kommer att ta tillvara på alla möjligheter som står till buds för att få frågan korrekt och slutligt prövad ”, säger Jurn Hoeksema, VD Rodamco Projekt AB och COO Northern Europe

Bakgrund

2011 tecknade Rodamco Projekt AB (RPAB) ett totalentreprenadkontrakt med Peab för sin investering i Mall of Scandinavia till ett fast pris om 3,6 miljarder SEK. Under projektets gång har RPAB även betalat PEAB 3,6 miljarder kronor för kontrakterade arbeten och godkända ändringsorder. Trots de tydliga villkoren i kontraktet inledde Peab skiljedomsförfarande 2017 och krävde ytterligare ersättning uppgående till 2,1 miljarder kronor.

RPAB har innehållit en mindre del av det fasta prisbeloppet på grund av egna krav mot Peab för förseningar, skador och utestående bristfälliga arbeten. Projektet försenades och slutbesiktningen godkändes 403 dagar efter avtalat öppningsdatum.

Peab inledde skiljeförfarande i vilket slutlig skiljedom meddelades den 30 juni 2023. Av de tre skiljedomare som fattade beslut var endast två för domen. Den tredje skiljedomaren i skiljenämnden har tagit avstånd från mycket väsentliga delar av domen. I sin avvikande mening pekar han på allvarliga fel i skiljedomen, bland annat att beslutet i flera delar strider mot den separata skiljedomen från mars 2021 samt bestämmelser i skiljemannalagen. Rodamco Projekt AB beslutade att överklaga domen i Svea hovrätt den 7 augusti 2023.

Jurn Hoeksema
VD Rodamco Projekt AB och COO Northern Europe
jurn.hoeksema@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 74 köpcentrum i 12 länder, varav 39 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 3 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 51 miljarder euro till 87% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 30 juni 2023).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam. URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody's.

För mer information, besök www.urw.com

Vi är övertygade om att det finns goda skäl att få skiljedomen upphävd och kommer nu att låta den rättsliga processen ha sin gång. Det är uppmuntrande att Svea hovrätt delar vår ståndpunkt att den rättsliga processen ska vara avslutad innan några indrivningsåtgärder vidtas. Vi tror att klanderförfarandet kommer att leda till att skiljedomen upphävs och att detta obefogade beslut kommer att ändras. Vi kommer att ta tillvara på alla möjligheter som står till buds för att få frågan korrekt och slutligt prövad.
Jurn Hoeksema, VD Rodamco Projekt AB och COO Northern Europe