Täby Centrum blir Westfield Täby Centrum

Unibail-Rodamco-Westfield fortsätter sin expansion av Westfield-varumärket i Europa till centrum som ligger i framkant på respektive marknad. Nu står det klart att stockholmarnas favoritcentrum blir Westfield Täby Centrum. Lanseringen kommer ske genom en storskalig invigningsfestival med konsert i centrum den 8 oktober 2022.

Globala fastighetsägaren Unibail-Rodamco-Westfield (URW) meddelar idag att man rullar ut Westfield-varumärket till ytterligare tre flaggskeppsdestinationer i Europa under 2022 när man expanderar till Täby Centrum i Stockholm, Parquesur i Madrid och Galeria Mokotow i Warszawa. Täby Centrum blir Nordens andra Westfield-centrum efter Westfield Mall of Scandinavia.

Lanseringen är en fortsättning på expansionen av Westfield-varumärket som i sina centrum har ca 550 miljoner[1]  besökare i Europa. Varumärket Westfield har genom åren bidragit med ett signifikant värde för sina hyresgäster, som haft en 20%[2] högre försäljning i sina butiker i URW-centrum, även jämfört med andra toppklassade köpcentrum, och dessutom driver Westfield ytterligare intäkter genom mediaförsäljning och varumärkesupplevelser.

• Att ta steget in i Westfield-nätverket är startskottet på en fortsatt utveckling av Täby Centrum som en stark destination och samlingsplats för människor och varumärken. Därigenom bygger vi inte bara en högkvalitativ fysisk upplevelse utan även ett digitalt nätverk där varumärken kan nå miljontals konsumenter genom innovativa digifysiska plattformar. Täby Centrum är en självklar kandidat att ta det här steget med sin genomgående höga kvalitet i kundupplevelse och utbud, tillsammans med sin strategiskt viktiga placering och starka kundbas, säger Louise Ryning, Director of Operations på Unibail-Rodamco-Westfield Nordics.

Täby Centrum är en av de noga utvalda flaggskeppsdestinationerna som nu blir en del av Westfield.  Tack vare sin exceptionella placering med oöverträffade kommunikationer, unika arkitektur och design, erbjudande av förstklassig kundupplevelse, samhällsengagemang och hållbarhetsarbete, är Täby Centrum det främsta centrumet på sin marknad.

För att fira lanseringen av Westfield-varumärket kommer alla centrum hålla storskaliga evenemang på respektive ort. Lokalt är planeringen av en invigningsfestival med konsert i Täby Centrum i full gång, där mer information kring evenemanget presenteras senare i år.

Blir Westfield hösten 2022

• Sverige – Täby Centrum i Stockholm
  • Spanien – Parquesur i Leganés, i Madrid
  • Polen – Galeria Mokotow i Warsawa

Redan existerande Westfield centrum i Europa

• Frankrike – Westfield Les 4 Temps, Westfield Forum des Halles, Westfield Vélizy 2, Westfield Parly 2, Westfield Carré Sénart och Westfield Rosny 2 i Parisregionen, samt Westfield Euralille i Lille och Westfield La Part-Dieu i Lyon
  • Nederländerna – Westfield Mall of the Netherlands i Hague
  • Österrike – Westfield Donau Zentrum och Westfield Shopping City Süd i Wien
  • Polen – Westfield Arkadia i Warsawa
  • Spanien –Westfield La Maquinista och Westfield Glories i Barcelona
  • Storbritannien – Westfield London och Westfield Stratford City i London
  • Sverige – Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm
  • Tjecken – Westfield Chodov i Prag
  • Tyskland – Westfield Hamburg (Utvecklingsprojekt), Westfield CentrO i Oberhausen

[1] Europeisk besöksutveckling 2021

[2] 21% Nederländerna exkluderat till följd av brist på tillgänglig data, och Slovakien exkluderat på grund av brist av jämförbara värden. Analysen gjord på köpcentum A-catergory > 30,000 kvm.

Klara Nygren
klara.nygren@urw.com

Unibail-Rodamco-Westfield är en dynamisk, global utvecklare och förvaltare av flaggskeppsdestinationer, med en portfolio värderad till 54.5 miljarder euro 31 december 2021, fördelad 86% inom handel, 6% inom kontorslokaler, 5% inom utställnings- och konferenscentrum och 2% inom service. Bolaget äger och driver för nuvarande 84 köpcentrum, varav 53 är flaggskeppsdestinationer i Europas och USA:s mest dynamiska städer. Genom att närvara på två kontinenter och i tolv länder, erbjuder Unibail-Rodamco-Westfield en unik plattform för handelsföretag och andra varumärken att verka genom att konstant skapa nya och exceptionella upplevelser för besökare. Med hjälp av sina 2 800 professionella medarbetare, unika meritlista och expertis har Unibail-Rodamco-Westfield en ideal position att generera överlägset värde och utveckla projekt i världsklass. Unibail-Rodamco-Westfield utmärker sig för sin hållbarhetsagenda ”Better Places 2030”, som sätter ambitionen att skapa bättre platser som respekterar de högsta miljömålen och bidrar till bättre städer. Unibail-Rodamco-Westfield är listad på Euronext Amsterdam och Euronext Paris, med en sekundär listning i Australien genom Chess Depositary Interests. Bolaget innehar en BBB+ rating från Standard & Poor’s, samt en Baa2 rating från Moody’s. För mer information, vänligen besök www.urw.com, eller besök vårt mediagalleri via https://mediacentre.urw.com. Håll dig uppdaterad om gruppen på Twitter @urw_group, Linkedin @Unibail-Rodamco-Westfield and Instagram @urw_group.

Att ta steget in i Westfield-nätverket är startskottet på en fortsatt utveckling av Täby Centrum som en stark destination och samlingsplats för människor och varumärken. Därigenom bygger vi inte bara en högkvalitativ fysisk upplevelse utan även ett digitalt nätverk där varumärken kan nå miljontals konsumenter genom innovativa digifysiska plattformar. Täby Centrum är en självklar kandidat att ta det här steget med sin genomgående höga kvalitet i kundupplevelse och utbud, tillsammans med sin strategiskt viktiga placering och starka kundbas.
Louise Ryning, Director of Operations på Unibail-Rodamco-Westfield Nordics