Unibail-Rodamco-Westfield investerar i biogas till Westfield Mall of Scandinavia

Idag togs de första spadtagen för en biogasledning till Westfield Mall of Scandinavia. Bytet från gasol till biogas genererar, förutom ökad drift- och leveranssäkerhet, även klimatvinster i form av minskade utsläpp med 300 ton koldioxid per år.

Westfield Mall of Scandinavia huserar Storstockholms största restaurangområde och omställning till biogas innebär minskade koldioxidutsläpp med 300 ton årligen, vilket motsvarar 35 000 bilresor mellan Stockholm och Arlanda.

- Vi gläds åt att nu kunna växla till biogas och på så sätt ytterligare bidra till ett minskat koldioxidavtryck. Att våra restauranghyresgäster blir en del i ett cirkulärt kretslopp är viktigt både för dem och för oss. Alla våra centrum arbetar i en ambitiös hållbar riktning och detta är en av många aktiviteter vi gör för att stärka vår hållbarhetsagenda - Better Places 2030, säger Gunilla Jernberg, Director of CSR, Unibail-Rodamco-Westfield Nordic.

Unibail-Rodamco-Westfield arbetar kontinuerligt med att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Redan i byggskedet projekterades Westfield Mall of Scandinavia med största hänsyn till miljön och fick klassningen Double Excellent i BRREAM* vid invigningen 2015.

Biogasen levereras från Stockholm Gas och anslutningen till gasnätet görs av Gasnätet Stockholm.

Klimatfakta om Westfield Mall of Scandinavia

• 99,9 procent av all energi som köpcentret förbrukar är förnybar eller återvunnen.
  • Samtliga kompressorer för avfall har bytts ut till mer effektiva anläggningar under 2019, vilket generat en minskning av avfallstransporter med 30 procent.
  • Efter utförda energibesparingsåtgärder under 2019, har energiförbrukningen i fastigheten minskat med 4 miljoner kWh, vilket motsvarar 15 procent av fastighetens totala årliga energiförbrukning.
  • Under 2019 har utbyggnad av antalet laddstolpar i Westfield Mall of Scandinavias garage utökats till totalt 64 stycken.

Läs mer om om Unibail-Rodamco-Westfields hållbarhetsarbete Better Places 2030 här: www.urw.com/en/csr/better-places-2030

Gunilla Jernberg, Director of CSR, Unibail-Rodamco-Westfield Nordic
Tel. 076 525 58 66 , E-mail: gunilla.jernberg@urw.com

Annika Molander, Communication Manager Nordics
Tel. 076 525 56 06, E-mail: annika.molander@ext.urw.com

About Unibail-Rodamco-Westfield
Unibail-Rodamco-Westfield is the premier global developer and operator of flagship shopping destinations, with a portfolio valued at €65.0 Bn as at June 30, 2019, of which 86% in retail, 7% in offices, 5% in convention & exhibition venues and 2% in services. Currently, the Group owns and operates 92 shopping centres, including 55 flagships in the most dynamic cities in Europe and the United States. Its centres welcome 1.2 billion visits per year. Present on 2 continents and in 12 countries, Unibail-Rodamco-Westfield provides a unique platform for retailers and brand events, and offers an exceptional and constantly renewed experience for customers.
With the support of its 3,700 professionals and an unparalleled track-record and know-how, Unibail-Rodamco-Westfield is ideally positioned to generate superior value and develop world-class projects. The Group has a development pipeline of €10.3 Bn.
Unibail-Rodamco-Westfield distinguishes itself by its Better Places 2030 agenda, that sets its ambition to create better places that respect the highest environmental standards and contribute to better cities.
Unibail-Rodamco-Westfield stapled shares are listed on Euronext Amsterdam and Euronext Paris (Euronext ticker: URW), with a secondary listing in Australia through Chess Depositary Interests. The Group benefits from an A rating from Standard & Poor’s and from an A2 rating from Moody’s.
For more information, please visit www.urw.com
Visit our Media Library at https://mediacentre.urw.com
Follow the Group updates on Twitter @urw_group, Linkedin @Unibail-Rodamco-Westfield and Instagram @urw_group
Access the