Unibail-Rodamco-Westfield lanserar The Westfield Good Festival för att inspirera till hållbara val

The Westfield Good Festival lanseras för att bidra med kunskap och inspiration kring hur man kan göra mer hållbara val i vardagen. Eventen, som bland annat innehåller klädbytardagar med Gustav Broström, kapselgarderob stylad av Monika Kichau, gästföreläsningar och workshop i remake med Jennie Dahlén, äger rum 8–14 maj i Westfield Mall of Scandinavia och 22–28 maj i Westfield Täby centrum.

Under våren 2023 lanseras ’The Westfield Good Festival’ i totalt 22 Westfield centrum runt om i Europa, för att uppmuntra besökare till att omfamna cirkuläritet och att göra mera hållbara val i sin vardag. Eventet görs tillsammans med flera varumärken, partners och ideella organisationer för att bidra med kunskap och inspiration på temat hållbarhet.

”Vi tror att många av våra besökare gärna skulle leva ännu mer cirkulärt och hållbart och här ser vi en möjlighet att hjälpa till. Genom The Westfield Good Festival använder vi våra platser till att utforska olika områden inom hållbarhet och hur vi både kan stötta och inspirera våra besökare”, säger Louise Ryning, Director of Operations Northern Europe, Unibail-Rodamco-Westfield.

I Sverige hålls eventet i både Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum, med aktiviteter som kapselmodevisningar och gästföreläsningar, klädbytardagar med Årets second handprofil Gustav Broström, samt workshop i remake av kläder tillsammans med Jennie Dahlén.

“Jag älskar second hand och spenderar mycket av min lediga tid på att uppdatera min garderob med hållbara alternativ. Det roliga med just klädbytardagar är att du kan passa på att ta ut svängarna lite extra och byta till dig det där plagget som du annars kanske inte skulle gått och köpt”, säger Gustav Broström, Årets second handprofil 2023

Kapselmodevisningarna arrangeras tillsammans med stjärnstylisten och stilexperten på Damernas Värld, Monika Kichau, som kommer att styla en dam- och herrgarderob. I samarbete med butiker i centrum kommer Monika välja ut plagg till en kapselgarderob - en garderob med en begränsad samling kläder som går att matcha med varandra.

“Konceptet kapselgarderob är ett jättebra sätt att bygga en mer hållbar garderob. Genom att verkligen tänka till, och framför allt tänka smart, kan man hitta många nya kombinationer och outfits av det man redan har. För mig är det viktigt att plaggen i en kapselgarderob ska ha flera användningsområden och därför kommer ni att få inspiration till de flesta vardagssituationer, som till exempel lördagskvällen hemma, middag på stan eller en dag på kontoret”, säger Monika Kichau, Stilexepert på Damernas Värld

The Westfield Good Festival arrangeras 8–14 maj i Westfield Mall of Scandinavia och 22–28 maj i Westfield Täby centrum. Eventet är kostnadsfritt för besökare och kommer utöver ovan aktiviteter, att även erbjuda tips och inspiration från både butiker och restauranger. Bland andra kommer Polarn O. Pyret att vara på plats för att visa upp sin second handkollektion.

“För Polarn O. Pyret är det ett signum att ha minst 3 barn i varje plagg. Därför tar vi emot använda plagg och säljer second hand, vilket väl är hållbart om något, både för miljön och plånboken. Det är en självklarhet för oss att medverka när Westfield väljer att lyfta just hållbarhet, eftersom Polarn O. Pyret länge har haft fokus på det arbetet. Det känns naturligt och kul att få lyfta det även utanför butiken”, säger Susanne Rammelt, Butikschef Polarn O. Pyret i Westfield Täby Centrum

Inom området social hållbarhet kommer URWs’ företagspartner Rädda Barnen att vara på plats. I år fyller Emil i Lönneberga 60 år och det firar Rädda Barnen ihop med Astrid Lindgren Aktiebolag genom att ge små busfrön möjlighet att växa, överleva och utvecklas till trygga vuxna. Träffa Rädda Barnen i Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby centrum och bli månadsgivare för framtidens alla hyss. Som tack får man en Emil och Ida pysselbok och såpbubblor!

Mer information finns på respektive hemsida när eventen närmar sig:

www.westfield.com/sweden/mallofscandinavia
www.westfield.com/sweden/tabycentrum

Isabelle Holgård
Communications Manager Nordics
isabelle.holgard@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield
Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 78 köpcentrum i 12 länder, varav 43 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 3 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 52 miljarder euro till 87% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 31 december 2022).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam. URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Amsterdam och Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody's.

För mer information, besök www.urw.com

Vi tror att många av våra besökare gärna skulle leva ännu mer cirkulärt och hållbart och här ser vi en möjlighet att hjälpa till. Genom ’The Westfield Good Festival’ använder vi våra platser till att utforska olika områden inom hållbarhet och hur vi både kan stötta och inspirera våra besökare
Gustav Broström, Årets second handprofil 2023
Monika Kichau, Stilexepert på Damernas Värld