Unibail-Rodamco-Westfield säljer andel i köpcentrum för 248.6 miljoner euro

Den 28 februari 2019 sålde Unibail-Rodamco-Westfield sin andel i Jumbo köpcentrum i Helsingfors till Elo Mutual Insurance Company för ett nettoförsäljningspris på 248.6 miljoner euro. Gruppen fortsätter sin framgångsrika divesteringsstrategi för att fokusera på tillväxten av den nuvarande portföljen samt framtida utvecklingsprojekt.

Det senaste året har Unibail-Rodamco-Westfield trimmat sin nordiska portfölj och fokuserat på helägda stora köpcentrumanläggningar. Under 2018 sålde gruppen hotellet vid Eurostop Örebro och den senaste veckan såldes andelen i Jumbo köpcentrum i Helsingfors. Efter denna försäljning består URWs nordiska portfölj av fem köpcentrum: Mall of Scandinavia, Täby Centrum, Nacka Forum, Solna Centrum i Stockholmsregionen och Fisketorvet i Köpenhamn.

“Försäljningen av Jumbo påvisar den unika styrkan av våra fastighetstillgångar och deras värde trots den utmanande situationen för detaljhandeln, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic för Unibail-Rodamco-Westfield. ”Vi kommer nu att koncentrera oss på de stora nordiska projekt vi har planerade med fokus på blandstadsutveckling såväl som ett antal nya projekt som vi utvärderar.”

Unibail-Rodamco-Westfield publicerade nyligen helårsresultat för gruppen som påvisade mycket positiva resultat i norden där driftnettot visade en like for like tillväxt på +4,9%. Försäljning i Sverige visade också en positiv utveckling med en like for like tillväxt på +2,3% och en ökningen i besökarantal för samtliga Svenska köpcentrum låg på 4,1%.

Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)73 350 60 10, lars-ake.tollemark@urw.com

Amelie Argenti, Communication Manager Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)76 525 56 06, amelie.argenti@urw.com

About Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield is the premier global developer and operator of flagship shopping destinations, with a portfolio valued at €63.7 Bn as at June 30, 2018, of which 86% in retail, 8% in offices, 5% in convention & exhibition venues and 1% in services. Currently, the Group owns and operates 97 shopping centres, including 56 flagships in the most dynamic cities in Europe and the United States. Its centres welcome 1.2 billion visits per year. Present on 2 continents and in 13 countries, Unibail-Rodamco-Westfield provides a unique platform for retailers and brand events, and offers an exceptional and constantly renewed experience for customers.

Försäljningen av Jumbo påvisar den unika styrkan av våra fastighetstillgångar och deras värde trots den utmanande situationen för detaljhandeln.
Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic för Unibail-Rodamco-Westfield
Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic för Unibail-Rodamco-Westfield