Uttalande från Rodamco Projekt AB om skiljedomen i skiljeförfarandet mot Peab om byggandet av Mall of Scandinavia

”Vi kommer att klandra skiljedomen vid Svea hovrätt, och vi är övertygande om att det finns goda grunder för att få den upphävd”, säger Jurn Hoeksema, Rodamco Projekt AB och COO Northern Europe, Unibail Rodamco Westfield.

”Tvisten är inte avslutad och vi är förvånade över att Peab har gått så långt som att påstå att det inte längre föreligger några risker för Peab med hänsyn till tvisten. Vi kommer att ta tillvara alla möjligheter som står till buds för att få saken slutligt och korrekt rättsligt prövad.”

Bolaget konstaterar att i mars 2021 meddelades två särskilda skiljedomar om principiella frågor i målet. Domen som meddelades den 30 juni 2023 går tvärt emot dessa tidigare domar och innehåller i stort sett i varje del väsentliga fel.

I den nu aktuella domen skiftade två av tre skiljedomare ståndpunkt i avgörande frågor, i vad som inte tycks vara resultatet av en juridisk analys. I stället har de dömt ut stora summor baserat på icke-rättsliga uppskattningar.

Den tredje skiljedomaren i skiljenämnden har skrivit sig skiljaktig till mycket stora delar av domen. I sin skiljaktiga mening pekar han ut allvarliga fel i skiljedomen, såsom att avgörandet i flera delar strider mot de särskilda skiljedomarna, liksom mot skiljeförfarandelagen.

Jurn Hoeksema
Chief Operating Officer Northern Europe
jurn.hoeksema@urw.com

Isabelle Holgård
Communications Manager Nordics
isabelle.holgard@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield
Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 78 köpcentrum i 12 länder, varav 45 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 3 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 52 miljarder euro till 87% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 31 december 2022).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam. URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody's.

För mer information, besök www.urw.com