1,8 miljarder till svensk fotboll

Unibet är ny huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan, vilket innebär upp till 150 miljoner kronor per år till Svensk Elitfotboll och dess 32 klubbar. Varje år kommer klubbarnas fans kunna hjälpa sitt lag att få en större andel av pengarna via projektet Hemmaklubben, samtidigt som 15 miljoner går till klubbarnas talangutveckling via initiativet Unicoach.
– Unibet älskar svensk fotboll. Nu vill vi vara med och bygga framtidens fotbollssverige, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

Den 1 januari 2020 trädde Unibets avtal med Svensk Elitfotboll (SEF) i kraft, som innebär att Unibet är ny huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan, och de 32 klubbarna som ingår i SEF. Avtalet löper över 12 år (6+6) och är värt upp till 1,8 miljarder kronor. Unibets målsättning med sponsorskapet är ett långsiktigt hållbart samarbete, där Unibet aktivt kommer att verka för en positiv utveckling av svensk fotboll inom allt från liga och klubbar till talangutveckling och supporterupplevelsen.

– Vi på Unibet har alltid älskat svensk fotboll. Sedan vi grundades för över 20 år sedan har vi drömt om och kämpat för möjligheten att fördjupa vårt engagemang, vilket vi nu kan som exklusiv partner till Allsvenskan och Superettan. Vi vill vara en ambitiös och ansvarsfull samarbetspartner som bidrar till dagens och framtidens fotbollsverige, och arbeta tillsammans med alla de som delar vår passion för svensk fotboll, säger Per Carlander, Sverigechef Unibet.

– Med Unibet får vi en seriös partner som delar våra verksamhetsmål och värderingar och som tillsammans med oss kan ta ansvar för elitfotbollens utveckling i Sverige. Avtalet kommer att ge mer pengar till klubbarna, men Unibet tillför också värdefull kunskap, inte minst inom områdena ansvarsfullt spelande och bekämpade av matchfixning. Vi ser fram emot att, tillsammans med Unibet, fortsätta verka för en hållbar och sund fotboll på högsta nivå, säger Mats Enquist, Generalsekreterare i Svensk Elitfotboll.

Så fördelas pengarna till Svensk Elitfotboll

Sponsorskapet innebär upp till 150 miljoner kronor årligen till Svensk Elitfotboll, en ökning med 60 procent mot tidigare avtal.

• 70 mkr/år fördelas mellan de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan enligt Svensk Elitfotbolls fördelningsnyckel.
  • 25 mkr/år finansierar Svensk Elitfotbolls talangutveckling via det nya initiativet Unicoach. I denna pott ingår även finansiering av nya CSR-projekt och satsningar för att utbilda och förebygga i frågor kring spelansvar och anti-matchfixning.
  • 30 mkr/år fördelas till klubbarna genom det nya initiativet Hemmaklubben.
  • 5 mkr/år placeras i en pott för svenska klubbar som kvalificerar sig till spel ute i Europa.
  • 20 mkr/år rörlig ersättning baserat på KPI:er fördelas enligt Svensk Elitfotbolls fördelningsnyckel.

Hemmaklubben – fansens röst

I Hemmaklubben fördelas 10 miljoner till klubbarna via SEF:s fördelningsnyckel. Lagens supportrar har sedan möjlighet att påverka hur mycket av de resterande 20 miljoner kronorna som tillfaller deras klubb i slutet av varje säsong. Hemmaklubben bygger på att existerande och nya Unibet-kunder väljer sitt favoritlag bland SEF-klubbarna, där antalet fans av varje lag styr hur stor andel som tillfaller varje klubb.

– Hos oss på Unibet vimlar det av supportrar med hjärtan som bultar för sina lag. Från Peking och Gnaget, till Blåvitt eller Öster och många, många fler. Hemmaklubben blir ett sätt att komma nära alla de fans som delar vår passion. Det blir också ett sätt att ge dessa fans en ny väg att göra skillnad för sin hemmaklubb, säger Anders Falk, Strategic Sponsorships Manager Unibet.

I Hemmaklubbens fördelningsmodell kommer placering 1 erhålla 2 miljoner (10%) och plats 32 får 200 000 kr. Pengarna delas ut till föreningarna i samband med säsongsavslutningen.

Unicoach – satsning på de som skapar framtidens talanger

Unicoach är Unibets och SEF:s långsiktiga satsning för att utveckla framtidens svenska fotboll tillsammans med klubbarnas akademier. Unibet satsar totalt 15 mkr/år för att gynna utveckling av akademier, ledare och tränare. Resurserna kommer fördelas på de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan utifrån SEF:s fastställda certifieringsprocess. Detta innebär att klubbarna garanteras minst 100 000 kr vardera i ökade medel varje säsong. En ökning med 42 procent från tidigare år.

En ny digital plattform (unicoach.se) för Unicoach kommer att lanseras i januari som förenklar certifieringsprocessen, samlar material samt ger utbildare bättre överblick och möjligheter till dialog. Dessutom kommer årliga utmärkelser delas ut för att uppmärksamma och hylla särskilda insatser av tränare och akademier.

Per Carlander, Sverigechef Unibet
072-387 74 49,