De kan bli Årets Spelare i P19 Allsvenskan

I samband med Allsvenskans Stora Pris ska fyra priser delas ut efter prestationer i årets P19 Allsvenskan. Här är de nominerade till Årets Unicoachspelare.

Utmärkelserna delas ut av en jury bestående av personer från Svensk Elitfotboll och Unibet. 2023 års vinnare presenteras på scen i direktsändning under Allsvenskans Stora Pris den 14 november. Priserna som kommer att delas ut är årets målvakt, årets back, årets mittfältare och årets forward.

Utöver spelarpriserna så kommer även pris delas ut till årets Unicoachklubb samt till årets Unicoach, som går till årets främsta ledare. Dessa vinnare blir offentliga i januari, i samband med att resultatet för årets certifiering presenteras. I de två sistnämnda kategorierna finns inga nominerade utan endast en vinnare kommer att tillkännages. I juryn sitter Svante Samuelsson, sportchef på Svensk Elitfotboll, Thomas Hasselgren, akademiutvecklare Svensk Elitfotboll och Anders Falk, Sponsorchef på Unibet.

– Priserna Årets Unicoachklubb, Årets Unicoach och Unicoachspelare instiftades av Unibet och Svensk Elitfotboll inför säsongen 2021. Utmärkelserna känns extra viktiga då de belyser det hårda och viktiga arbete som sker för framtidens stjärnor som vi hoppas ska representera både klubb- och landslag, säger Anders Falk, sponsorchef på Unibet.

– Spelarutbildning ute i elitklubbarna blir allt viktigare och klubbar sätter större fokus på unga spelares utveckling. Jag upplever att man är mer medvetna idag vad som krävs för att nå eliten. Genom den här utmärkelsen vill vi lyfta fram goda exempel samtidigt som vi önskar utveckla oss ännu mer, så att vi även i framtiden har så bra spelare som möjligt i våra ligor Allsvenskan och Superettan samt i våra landslag. Dessa utmärkelser tror vi kan ge både spelare och klubbarna en extra boost in i framtiden, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.

Samtliga nominerade till årets Unicoachspelare 2023:

Årets Unicoachmålvakt:
Max Croon, Djurgårdens IF (2005)
* 22 matcher I P19 Allsvenskan

Elis Bishesari, IFK Göteborg (2005)
* 14 matcher i P19 Allsvenskan, målvakt i P18-landslaget

‌‌Marcus Pettersson, Malmö FF (2005)
* 11 matcher i P19 Allsvenskan

Årets Unicoachback:
Oscar Feyli, Hammarby IF (2005)
* 21 matcher i P19 Allsvenskan, 5 mål i serien

‌‌Benjamin Örn, Helsingborgs IF (2004)
* 17 matcher i P19 Allsvenskan, 1 mål i serien, debuterat i Superettan

Sebastian Wändin, IF Brommapojkarna (2005)
* 21 matcher i P19 Allsvenskan, 1 mål i serien

Årets Unicoachmittfältare:
Sigge Jansson, BK Häcken (2005)
* 13 matcher i P19 Allsvenskan, 2 mål i serien, debuterat i Allsvenskan

Ture Sandberg, IFK Norrköping (2005)
* 13 matcher i P19 Allsvenskan, debuterat i Allsvenskan

Adrian Skogmar, Malmö FF (2005)
* 12 matcher i P19 Allsvenskan, 1 mål i serien, debuterat i Allsvenskan

Årets Unicoachforward:
Alex Hall, Halmstads BK (2005)
* 16 matcher i P19 Allsvenskan, skytteligaledare i P19 Allsvenskan med 14 mål i serien

Vilmer Tyrén, IFK Göteborg (2005)
* 19 matcher i P19 Allsvenskan, 11 mål i serien, debuterat i Allsvenskan

Oliver Matic, IFK Norrköping (2004)
* 23 matcher i P19 Allsvenskan, 14 mål i serien

Fakta Årets Unicoachpriser:
Årets Unicoachspelare går till en spelare per lagdel (målvakt, back, mittfältare och forward) född 2004 eller 2005, som den senaste säsongen gjort utmärkande insatser i P19 Allsvenskan (minst 10 matcher) och som visat mognad och ledaregenskaper i sitt spel. Meriterande är om spelaren även fått göra inhopp på seniornivå i Allsvenskan eller Superettan under säsongen (Max tio matcher under säsongen. Spelare som gjort fler än tio matcher i A-laget anses ha lämnat Unicoachverksamheten och kan då inte nomineras). Spelarna som vinner utmärkelsen ska kunna bli nästa säsongs årets unga spelare i Allsvenskan.

Årets Unicoachklubb går till en SEF-klubb som under det senaste året utmärkt sig positivt. Det kan gälla att klubben gjort stora framsteg i SEF:s certifiering, utvecklat sin förening, nått framgångar under årets ungdomstävlingar eller givit matchning till unga spelare på a-lagsnivå.

Årets Unicoach blir en ledare som under året har gjort ett ambitiöst och engagerat arbete med utbildningen av klubbens unga spelare, och som förtjänar att uppmärksammas extra mycket.

Fakta Unicoach:
Unicoach är Svensk Elitfotbolls och Unibets långsiktiga och gemensamma satsning för att utveckla framtidens svenska elitfotboll tillsammans med 32 klubbars akademier. Genom resurser, utbildning och ledarskap skapar vi tillsammans förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling. Visionen är att tillsammans utveckla Nordens främsta akademiverksamheter för svensk elitfotbolls framtid.

I Unicoach ingår de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan med deras akademiverksamhet. Unibet går in med 15 miljoner i Unicoach. Resurserna kommer fördelas på de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan utifrån Svensk Elitfotbolls fastställda certifieringsprocess.

Anders Falk, sponsorchef Unibet, anders.falk@kindredgroup.com

Unibet är en del av Kindred Group – ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har över 2 500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com