Duo valdes in i Unibet 2:ans Hall of Fame

Unibet har sedan 2003 med hjälp av tränare och experter korat Sveriges bästa fotbollsspelare i division 2. Efter att svenska folket har fått säga sitt tar nu två tidigare vinnare steget in i Unibet 2:ans Hall of Fame. Det är mittfältaren Carlos Gaete Moggia och försvaren Ibrahim Koroma som nu bereds plats i division 2-fotbollens finrum.

I över femton säsonger har Unibet utsett Sveriges bästa division 2-spelare i tävlingen Unibet 2:an. Detta har resulterat i många minnesvärda vinnare genom åren som sedan gått vidare och haft spännande fotbollskarriärer runt om i Sverige och världen. Fyra av dessa spelare nominerades av Unibets jury till tävlingens Hall of Fame. Därefter fick svenska folket i en omröstning avgöra vilka två ur kvartetten Armin Pasagic, Carlos Gaete Moggia, Ibrahim Koroma och Nedim Halilović som förtjänade Hall of Fame-status. Resultatet av omröstningen var att Carlos Gaete Moggia fick 33 procent av rösterna före Ibrahim Koroma på 31 procent.

– Jag kan bara hålla med svenska folket om att denna duo är väl värda en plats i Unibet 2:ans Hall of Fame. Båda två är utmärkta exempel på hur fina insatser i division 2 snabbt kan leda vidare till något större. Både Koroma och Gaete spelade ju allsvensk fotboll bara ett år efter sina starka division 2-säsonger, säger Henrik Holm, projektledare för Unibet 2:an.

Unibet 2:an är tävlingen som sedan 2003 har utsett Sveriges bästa division 2-spelare. I början på oktober presenteras de spelare som är nominerade till priset i årets upplaga. Sedan två år tillbaka utses även Årets drömmål i division 2. För tidigare, profilstarka vinnare finns till sist chansen att väljas in i tävlingens Hall of Fame. De som sedan tidigare valts in är: Jonnie Fedel, Johannes Hopf, Johan Blomberg, Andreas Tegström, Abiola Dauda, Nikola Vasic och Mathias Ranégie.

De tar plats i Unibet 2:ans Hall of Fame:

Carlos Gaete Moggia, Hammarby TFF – bästa mittfältare 2008
2008 gjorde mittfältaren en sådan kanonvår i Hammarby TFF att han fick göra a-lagsdebut (och mål) för Hammarby mot Malmö FF i Allsvenskan. Den tidigare Bajentalangen har annars spenderat merparten av sin karriär i Superettan med ett hundratal framträdanden i olika klubbar, och 2018 återfinns han i Västerås SK i division 1 norra.

Ibrahim Koroma, Motala AIF – bästa back 2010
2010 gjorde Koroma en succésäsong i Motala AIF. Nästa säsong var han i Allsvenskan prydd i Trelleborg FFs blåa ställ som han spelade med tills 2012. Han har även haft bra säsonger i både Lyngby, Varberg samt spelat för hemlandet Sierra Leones landslag sedan 2009. I dagsläget finner man återigen Koroma i Motala AIFs trupp.

Henrik Holm, projektledare Unibet 2:an, 070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com