Dynamisk Idol-duo är storfavorit i Malmö

Mellocirkusen har rest vidare mot nästa anhalt i Malmö där Idol-duon Hanna Ferm och Liamoo är deltävlingens solklara finalfavorit. Kampen om den andra finalbiljetten tippas stå mellan Margaret och Oscar Enestad, medan Melloräven Andreas Johnson kan räkna med en plats i Andra chansen.

Liamoo vann Idol 2016, året efter knep Hanna Ferm andraplatsen efter Chris Kläfford. Nu ställer Idolerna upp i Melodifestivalen med låten ”Hold You” som tippas kunna placera sig riktigt bra i tävlingen. Idol-duon ligger just på en tredje plats i Unibets oddslista över vilket bidrag som vinner Melodifestivalen 2019. Bara Jon-Henrik Fjällgren och Mohombi har lägre odds.

Kampen om Malmös andra finalbiljett spås bli en jämn historia mellan Margaret och Oscar Enestad. Förra tog sig Margaret till finalen i Melodifestivalen via Andra chansen där hon slutade på en sjundeplats med låten "In My Cabana”. Oscar Enestad följer i den tidigare FO&O-kollegan Felix Sandmans fotspår och Mellodebuterar som soloartist (det gör även den tredje FO&O-medlemmen Omar Rudberg som tävlar i Leksand nästa vecka).

– Just nu är det knapp fördel för Margaret, hon spelas till oddset 1,75 att gå direkt till final mot två gånger pengarna för Oscar Enestad. Men de solklara finalfavoriterna i Malmö är Hanna Ferm och Liamoo som står i oddset 1,55, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

I Malmö tävlar även rutinerade Andreas Johnson. Han har varit med i Melodifestivalen hela sex gånger. Premiären skedde 2006 med låten "Sing for Me" som gav Andreas en tredje plats i finalen. Året efter var det dags igen, då kom han tvåa med "A Little Bit of Love". 2008 ställde Andreas upp i Melodifestivalen tillsammans med Carola, men lyckades inte ta sig vidare från Andra chansen. Två år senare var han återigen med som soloartist och nådde då en sjätteplacering med låten ”Work It Out”. Andreas var även med i Melodifestivalen 2012 och 2015, men blev utan finalbiljett båda gångerna. Nu gör Andreas ett nytt försök. Enligt Unibets odds blir det ingen finalbiljett, men han ligger bra till för att gå till Andra chansen.

Malmös riktiga högoddsare är Jan Malmsjö. Senaste det begav sig var 1969 då han ställde upp i Melodifestivalen med låten ”Hej clown” som slutade på en andra plats. Vann gjorde ”Judy min vän” som framfördes av Tommy Körberg, men det krävdes en extra juryomgång för att skilja artisterna åt eftersom de hamnade på samma totalpoäng. 50 år senare gör Jan Malmsjö, 86 år, comeback i Melodifestivalen med låten ”Leva livet”. Skulle Malmsjö skrälla i Malmö och gå direkt till final ger det 17 gånger pengarna tillbaka hos Unibet.

Unibets odds på Melodifestivalens andra deltävling i Malmö

Vilka artister går direkt till finalen?
Hanna Ferm & LIAMOO 1.55
Margaret 1.75
Oscar Enestad 2.00
Andreas Johnson 3.15
Malou Prytz 8.50
Vlad Reiser 8.50
Jan Malmsjö 17.00

Fakta om Unibets odds på Melodifestivalen
Unibets odds på Melodifestivalen har varit otroligt träffsäkra genom åren. Inför de senaste 16 årens finaler (2003 till 2018) har oddsen prickat in vinnaren hela 13 gånger. De tre plumparna i protokollet är från 2005, 2013 och 2017 då Martin Stenmark, Robin Stjernberg och Robin Bengtsson stod som slutsegrare. Oddsen pekade då istället på Nanne Grönvall, Yohio och Nano. Samtliga dessa tre artister fick dock flest tittarröster, men de internationella jurygrupperna ville annorlunda.

Alla odds på Melodifestivalen: https://www.unibet.se/betting#filter/tv___novelty/sweden/melodifestivalen/1005153418

Henrik Holm, spelexpert på Unibet, 070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com