En på fem att Malmö går vidare i Europa League

Gruppspelen till säsongens Champions League och Europa League är lottade och enligt oddsen blir det återigen Englands år i Europa. Manchester City är storfavorit att ta hem Champions League medan stadsrivalerna United gör upp med Arsenal om Europa League. För Malmö FF:s lutar det däremot åt respass i gruppspelet av Europa League

Torsdagens lottning av gruppspelet till Champions League bjöd på en hel del tuffa grupper. Bland annat kommer Barcelona och Borussia Dortmund tampas med Inter och Slavia Prag i Grupp F. Storfavorit är återigen Pep Guardiolas Manchester City.

– City briljerade återigen i ligan i fjol men föll som bekant på VAR-snöret i Champions League. De var favoriter redan inför förra säsongen, och nog kommer Manchester-klubben storsatsa för att äntligen ta hem den åtråvärda titeln i år, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Bakom Manchester City i oddslistan återfinns FC Barcelona (6.00) och regerande mästarna Liverpool (8.00). En bit längre ner ligger mesta mästarna Real Madrid (11.00), Philippe Coutinho-förstärkta FC Bayern, Juventus och Paris SG (12.00).

Under fredagen följde lottningen av Europa League där Sverige representeras av Malmö FF. Skåningarna ställs mot Dynamo Kiev, FC Köpenhamn och Lugano i Grupp B. Sannolikheten för att antingen MFF eller Lugano slutar bland de två bästa är knappa 20 procent (odds 2,40) jämfört med 37 procent för Dynamo Kiev (1,25) respektive 25 procent för danskarna i FCK (1,85).

– Malmös grupp känns jämn och oviss på förhand så jag skulle nog inte räkna ut dem från ett avancemang. Kul också med en garanterad publikmatch i och med öresundsderbyt mot FC Köpenhamn, säger Henrik Holm.

Fjolårsfinalisten Arsenal är tillsammans med Premier League-kollegan Manchester United storfavorit att vinna Europa League. Båda lagen spelas till 5 gånger pengarna.

Unibets odds på Champions League och Europa League 2019/2020:

Vinnare Champions League

Eintracht Frankfurt 31.00
PSV 34.00
Wolfsburg 34.00

Europa League Grupp B – vinnare (2 bästa)
Dynamo Kiev 2.00 (1.25)
FC Köpenhamn 4.00 (1.85)