Erna Sol(berg)klar favorit i norska valet

Spelbolaget Unibet har fått in många spel på att Arbeiderpartiet får flest röster i norska valet. Den 21 augusti låg 69 procent av spelen på att AP blir största parti, respektive 29 procent på Höyre. Två veckor senare, den 6 september hade siffrorna stigit till 82 respektive 17 procent i AP:s favör.

Men det är fortfarande Erna Solberg som är klar favorit att bli Norges nästa statminister. Idag, på valdagen, spelas Solberg till det extremt låg oddset 1,05 gånger pengarna, medan oddset för en tredje mandatperiod för Jens Stoltenberg är 5,50 gånger pengarna.

– Våra spelare lägger sina insatser på Solberg. Oddset på henne som Norges nästa statsminister har sjunkit allteftersom valdagen närmat sig, säger Jonas Nilsson, presschef på Unibet.

Unibets odds pekar tydligt på ett regeringsskifte och det mesta talar även för att Fremskrittspartiet tar en plats i Norges regering, antingen som en del i en fyrpartikoalition eller tillsammans med Höyre. Oddset för att Fremskrittspartiet och Höyre bildar regering är 2,25 gånger pengarna, medan en fyrpartiregeringen bestående av H, FrP, KRF och V ger 2,50 gånger pengarna tillbaka.

Unibets odds på norska valet den 9 september 2013

Vem blir Norges nästa statsminister?
Erna Solberg                        1.05

Jens Stoltenberg                  5.50

Siv Jensen                           75.00

Jonas Gahr Støre                  150.00

Vilka partier bildar Norges nästa regering?

H + FrP + KRF + V               2.50

H + FrP                                2.25

H + KrF + V                          7.50

AP                                       9.00

H                                         10.00

Övriga konstellationer           10.00

AP + SV + SP                      12.50

Vilket blir Norges största parti?

AP                                       1.10

H                                         5.75

Länk till Unibets odds på norska valet:

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:

Jonas Nilsson, pressansvarig, Unibet Sverige, 0702 93 23 45, jonas.nilsson@unibet.com

Unibet grundades 1997 och är ett onlinebaserat spelbolag noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com. Unibet erbjuder odds genom Kambi Sports Solutions, www.kambi.com. Unibet har idag över 7,2 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, ESSA, European Sports Security Association och är övervakad och certifierad av eCOGRA enligt ansvarsfullt och rättvist spelande.

Mer information om Unibet Group plc finns på www.unibetgroupplc.com
Unibet Group plc, "Fawwara Bldgs", Msida Road, Gzira GZR1402, Malta Tel: 356 2133 3532     Fax: 356 2343 1510       Website : http://www.unibetgroupplc.com        Email:info@unibet.com

Registered office: c/o Camilleri Preziosi, Level 2, Valletta Buildings, South Street, Valletta, Malta. Company No: C 39017. Registered in Malta.