Eurovision Song Contest 2013: Europa tror på dansk vinst

En majoritet av Unibets spelare runt om i Europa tror på Danmark som vinnare av Eurovision Song Contest 2013. Det visar unik spelstatistik från spelbolaget som har sammanställt hur Europas länder valt att spela på musiktävlingen. Danmark står för 28 procent av alla spel på vinnare i finalen. Närmsta konkurrent är Norge som fått 15 procent av spelen hos Unibet. Sverige har i år fått blygsamma fem procent av Europas spel, att jämföra med förra året då Loreen hade fått hela 68,43 procent av Europas spel dagen innan final.

Svenskarna tror dock på Robin Stjernberg och hela 16 procent av spelen lagda av Unibets spelare i Sverige har honom som favorit. Bara Norge, 17 procent, och Danmark, 31 procent, har fått fler svenska spel.

– Något vi ser år efter år är att spelarna ofta tror på sitt hemland som vinnare, men trots det är Danmark den klara favoriten i alla länder. Vår sammanställning av spelandet i Europa tyder på en enkel seger för vårt grannland över sundet, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet.

Danmark ställer upp med sångerskan Emmelie de Forest och har varit Unibets oddsfavorit sedan spelen på Eurovision Song Contest öppnades. Oddsen på Danmark har sedan dess successivt sänkts, från 3,50 gånger insatsen till att just nu ligga på låga 1,75. Att jämföra med förra årets vinnare, Loreen, som dagen innan finalen spelades till 2,00 gånger pengarna.

Norge och Ukraina är de som oddsmässigt skuggar Danmark. De ligger dock långt efter. En satsad hundralapp på Norge ger just nu hela 750 kronor åter, samma spel på Ukraina ger 800 kronor åter.

– En tänkbar skrällkandidat är Ryssland. I fjol vann de ryska gummorna mångas hjärtan och de kom på en hedrande andraplats. De har även i år ett starkt bidrag från unga Dina Garipov, med en svensk låtskrivare bakom sig. Ryssland spelas just nu till 12 gånger pengarna, säger Jonas Nilsson.

Liveodds

Inför lördagens final kommer Unibet erbjuda ett brett urval av liveodds.
– I Melodifestivalen såg vi några favoriter falla och skrällar vinna, det är inte uteslutet att det även sker under finalen i Malmö. Det som avgör i finalen är framträdandet i kombination med sången vilket gör att livespel lämpar sig utmärkt till nöjesevenemang såsom detta, säger Jonas Nilsson.

Unibet erbjuder flest odds inför lördagens final och de uppdateras kontinuerligt. Fler och aktuella odds hittas på: http://bit.ly/14awngX

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Jonas Nilsson, pressansvarig Unibet Sverige, 070-293 23 45, jonas.nilsson@unibet.com

Spelfördelning på Eurovision Song Contest 2013:
Danmark         28 %
Norge             15 %
Ukraina           9 %
Ryssland        8 %
Azerbajdzjan   8 %
Sverige           5 %

Oddsen för Eurovision Song Contest 2013:

Eurovision 2013, Vinnande land
Land              Odds              (placering 1-4)

Danmark         1,70                (1,10)
Spanien          200,00            (20,00)
Armenien        200,00            (20,00)
Litauen           200,00            (20,00)

Unibet grundades 1997 och är ett onlinebaserat spelbolag noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com. Unibet erbjuder odds genom Kambi Sports Solutions, www.kambi.com.
 Unibet har idag över 7,2 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, ESSA, European Sports Security Association och är övervakad och certifierad av eCOGRA enligt ansvarsfullt och rättvist spelande.
Mer information om Unibet Group plc finns på www.unibetgroupplc.com
Unibet Group plc, "Fawwara Bldgs", Msida Road, Gzira GZR1402, Malta Tel: 356 2133 3532     Fax: 356 2343 1510       Website : http://www.unibetgroupplc.com        Email:info@unibet.com
Registered office: c/o Camilleri Preziosi, Level 2, Valletta Buildings, South Street, Valletta, Malta. Company No: C 39017. Registered in Malta.