Friidrottare får Jerringpriset enligt oddsen

Idag kan Unibet presentera de senaste oddsen inför Idrottsgalan den 22 januari som sammanfattar idrottsåret 2023. Under kvällen delas även det prestigefyllda Jerringpriset ut, där kampen står mellan två friidrottare: Armand Duplantis och Daniel Ståhl.

På måndagskvällen är det dags att blicka tillbaka på det gångna idrottsåret samt hylla årets främsta prestationer från svenska idrottare. Redan nu kan Unibet avslöja vilka som har bäst chans enligt oddsen att prisas som årets kvinnliga och manliga idrottare, årets ledare, årets lag, årets nykomling, årets prestation samt Jerringpriset som röstas fram av svenska folket.

Simstjärnan Sarah Sjöström är favorit att bli årets kvinnliga idrottare, till endast 1,33 gånger pengarna, före volleybollesset Isabelle Haak till 4,50. På herrsidan är stavhopparen Armand Duplantis lika stor favorit, med diskuskastaren Daniel Ståhl som tvåa. Kampen mellan de båda upprepas i oddslistan för Jerringpriset. Även här är Duplantis favorit, denna gång till 1,50, före Ståhl till oddset 2,25. Sarah Sjöström är trea och fotbollslandslaget som tog brons i VM är fyra.

– Med VM-guld och nya världsrekord fortsatte Duplantis att dominera sin gren, och det känns väntat att det avspeglar sig i ett stort favoritskap inför Idrottsgalan, precis som för Daniel Ståhl som redan hunnit kamma hem Bragdguldet för sina insatser, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Mest spänning på förhand enligt oddsen är det i kategorierna Årets lag och Årets ledare. Just nu delar herrlandslaget i bordtennis och damlandslaget i fotboll på favoritskapet som årets lag, till oddset 2,25. På ledarsidan är skidskyttetränaren Johannes Lukas knapp favorit före hopplandslagets Henrik Ankarcrona och fotbollslandslagets Peter Gerhardsson & Magnus Wikman på delad andraplats.

Unibets odds inför Idrottsgalan 2023:

Jerringpriset:

Armand Duplantis 6.00
Sarah Sjöström 6.00
Hanna Öberg 9.00

För de senaste oddsen se:

Henrik Holm
henrik.holm@kindredgroup.com

Unibet är en del av Kindred Group – ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har över 2 500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com