• Unibet/

Här är vinnarna av 30/30-fonden – Henrik Lundqvist och Unibets initiativ för att hylla den svenska idrottsrörelsen

Nu kan Henrik Lundqvist och Unibet presentera årets vinnare av 30/30-fonden, ett projekt där 30 idrottsföreningar från hela Sverige tilldelas 30 000 kronor vardera. De vinnande föreningarna har valts ut för sitt arbete för en schysst idrottskultur och insatser som skapar trygghet, gemenskap och jämställdhet.

30/30-fonden är ett samarbete mellan Unibet och ishockeymålvakten Henrik Lundqvist som startade 2019. Initiativet går ut på att uppmärksamma och belöna idrottsföreningar över hela Sverige, oavsett idrott.

– Föreningslivet och idrotten i Sverige betyder så oerhört mycket för så många barn, ungdomar och vuxna. Jag har själv väldigt mycket att tacka en fungerande föreningsverksamhet för, och jag vet hur mycket arbete ligger bakom det. 30/30-fonden är ett sätt att ge tillbaka och belöna några av de fantastiska föreningar som varje dag möjliggör äkta idrottsglädje. Det är också ett sätt att lyfta de eldsjälar som får dessa föreningar att fungera och hylla dem för deras slit, glöd och engagemang, säger Henrik Lundqvist, ambassadör för Unibet och grundare av 30/30-fonden.

Alla idrottsföreningar, oavsett storlek eller sport, kan ansöka. Urvalet har gjorts baserat på hur väl de ansökande beskrivit och motiverat på vilket sätt föreningen står för en schysst idrottskultur samt hur de skulle vilja använda ett bidrag ur 30/30-fonden för att förbättra sin verksamhet. Vinnarna utses av Henrik Lundqvist tillsammans med representanter från Unibet. Precis som i fjol bidrar Unibet och Henrik Lundqvist med hälften vardera av totalsumman på 900 000 kronor.

Av ett tusental ansökningar står det nu klart vilka 30 föreningar som tilldelas 30 000 kr vardera via årets upplaga av 30/30-fonden. Bland årets vinnare finns föreningar från Malmö i syd till Gällivare i norr, med en rad sporter representerade, bland annat handboll, basket, hästsport, e-sport, segelflyg och fäktning.

– Vi är jättestolta över att ha genomfört en andra upplaga av 30/30-fonden tillsammans med Henrik. Det är fantastiskt att få ta del av dessa berättelser som var och en är en unik och träffande beskrivning av den svenska idrottsrörelsen. Det är viktigt för oss att både kunna värna breddidrotten via initiativ som 30/30-fonden och Unibet 2:an, samtidigt som vi vill bidra till att utveckla elitidrotten via våra sponsorskap av Allsvenskan, Superettan och Hockeyallsvenskan, säger Anders Falk, Strategic Sponsorships Manager på Unibet och projektledare för 30/30-fonden.

Utöver prissumman kommer föreningarna att uppmärksammas via en vinnargala, som i år genomförs digitalt, till följd av åtgärderna för att minska smittspridningen av Covid-19.

Vinnarna av 30/30-fonden 2020 (utan inbördes ordning):

• Hammarby IF Basket
  • Simsällskapet Delfin (Broby)
  • Kumla Funktionshindrades Motorklubb
  • Lugi Judo (Lund)
  • Lidköping Segelflygklubb
  • Hjärta United / Eskilstuna United (fotboll)
  • Jönköping Curling Club
  • TiP Generations Höör (parkourförening från Höör)
  • Veberöds Badmintonförening
  • Umeå Parasportförening
  • Veddige Varberg Volleybollklubb
  • MF19 – Malmö Fäktklubb av 1919
  • Vingåkers Ryttarförening
  • Neuro Kronobergs läns- och parasportförening
  • Hagströms SK skridsko
  • Borås Fältrittklubb
  • Gällivare SK brottning
  • Söderhamns Skateboardförening
  • Sigtuna Bågskytteklubb
  • FBC Bollnäs (innebandy)
  • Piteå Sportdykarklubb
  • Ramnäs cykelklubb
  • Landskrona Atletklubb (tyngdlyftning)
  • Prima eSportförening
  • Stockholm Baseboll och Softbollklubb
  • Bulltofta Bowlingklubb
  • Göteborgs Rullstolsbasketklubb
  • HK Hearts (handbollsförening från Halmstad)
  • Julle United Dansförening
  • Norrköping Panthers Amerikanska fotbollsförening

Läs motiveringarna för varje förening på: https://www.3030.se/vinnare

Anders Falk, Strategic Sponsorships Manager på Unibet och projektledare för 30/30-fonden,
070-875 39 42, anders.falk@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterat på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 11 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 26 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande.