Här blir det snö på julafton

Den senaste tiden har snöyran dragit in över stora delar av Sverige, men ligger snön kvar ändra fram till julafton? Unibets odds har svaret.

För att det ska räknas som en vit julafton behöver minst en halv centimeters snötäcke ligga på marken i SMHI:s mätningar den 24 december.

På Unibets oddslista är det endast fyra av 21 svenska städer där sannolikheten för en vit jul just nu är över 50 procent. Inte oväntat är det de norrländska städerna Luleå, Östersund, Umeå och Sundsvall som har lägst odds för snö på julafton.

– Det verkar som att snön kom några veckor för tidigt i stora delar av landet, och det krävs nu att några högoddsare inträffar för att snön ska ligga kvar och leverera en vit julafton i mellersta och södra Sverige, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

I huvudstaden ger oddsen en sannolikhet på ungefär en av tre för att det ska bli snö på julafton. Liknande förutsättningar har bland annat Uppsala, Karlstad och Borlänge. I botten av listan med sämst snöchanser hamnar Malmö och Göteborg, med under 20 procents chans för en vit julafton.

Unibets odds: Så stor är chansen för en vit jul

Luleå 85,8%
Växjö 18,4%
Malmö 16,8%
Göteborg 15,4%

Samtliga odds: Blir det en vit julafton?

Luleå

Göteborg

Ja 6.00
Nej 1.09