Hemmanationen tar första VM-guldet enligt oddsen – Sverige outsider

Världsmästerskapet i fotboll för damer är igång och på tisdagen kliver det svenska landslaget in i turneringen. Men enligt oddsen från Unibet är Sverige långt ifrån favorit till att gå hela vägen. I stället är det hemmanationen Frankrike som gör upp med USA om VM-guldet 2019.

Hemmanationen Frankrike är regerande världsmästare på herrsidan och enligt Unibets odds ser de ut att kunna knipa guldet även på damsidan. Ett guld för Frankrike ger just nu 4.00 gånger pengarna. USA är andrahandsfavorit med oddset 4.50. Amerikanskorna är regerande mästare och mesta mästare med tre guld.

– Konkurrensen blir tuffare för varje år, och nu är dessutom stora nationer som England, Holland och Spanien att räkna med även på damsidan. Konkurrensen är så klart positiv för sporten, men det gör också utmaningen större för Sverige. Men erfarenhet är viktigt och med tre medaljer på sju världsmästerskap bör man inte räkna ut det svenska laget från slutstriden, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Sverige ställs mot USA redan i gruppspelet (Grupp F) men ska dessförinnan möta Chile och Thailand. Ett spel på att det bär hela vägen till guld för blågult ger hela 41.00 gånger pengarna, medan en topp 4-placering spelas till 6.50.

– För Sveriges är det just avsaknaden av en given målspruta som kan ses som ett litet frågetecken, vilket också märks när vi tittar i oddslistan bland de främsta målskyttarna. Här hoppas vi såklart att VM-debutanter som Stina Blackstenius och Madelen Janogy kan kliva fram, säger Henrik Holm.

Unibets odds på VM i fotboll för damer 2019

Vinnare: