Hon är favorit till att bli Liberalernas nästa partiledare

Igår meddelade Jan Björklund att han avgår som Liberalernas partiledare, och nu kan Unibet presentera odds på vem som tar över efter den gamle majoren. Favorit i oddslistan är Nyamko Sabuni, tätt följd av Cecilia Malmström och Mats Persson.

Efter att Jan Björklund meddelade sin avgång har spekulationerna kring vem som ska ta över ordförandeskapet för L rullat igång. Enligt oddsen från Unibet är det ovisst, med knappt favoritskap för Nyamko Sabuni, Cecilia Malmström och Mats Persson. Blir det Sabuni eller Malmström som tar över är det blott andra gången en kvinna styr partiet.

– Liberalerna har endast haft en kvinnlig partiledare, och det var Maria Leissner under andra halvan av 90-talet. Sabuni är knapp favorit, men det är oerhört jämnt i oddslistan, och bakom topptrion återfinns exempelvis Birgitta Ohlsson, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Birgitta Ohlsson spelas till oddset 5.00, precis som den förre partisekreteraren Johan Pehrson. Den nuvarande partisekreteraren Maria Arnholm står i oddset 10.00, och ett spel på den förre integrationsministern Erik Ullenhag ger 15 gånger pengarna.

– Birgitta Ohlsson är ju den som de senaste åren legat närmast till hands att efterträda Björklund. Det blir väldigt intressant att se vem som blir ny partiledare, Ohlsson är inte speciellt långt efter i oddslistan och kanske är det hennes tur nu, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Unibet odds på vem som blir Liberalernas nästa partiledare:

Nyamko Sabuni 4.50
Cecilia Malmström 4.75
Mats Persson 4.75
Birgitta Ohlsson 5.00
Johan Pehrson 5.00
Gulan Avci 5.50

Maria Arnholm 10.00
Erik Ullenhag 15.00

Se uppdaterade odds här: https://www.unibet.se/betting#filter/politics/sweden/in_the_spotlight/1005291630

Henrik Holm, spelexpert på Unibet, 070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com