Inför fotbolls-EM: Spelarna tror på Tyskland och Sverige

Unibet har låtit sammanställa unik statistik över hur svenska och europeiska spelare har lagt sina spel inför onsdagens EM-premiär i Göteborg, då Sverige möter Danmark. Statistiken visar på vilka som är spelarnas favoriter att vinna EM-guldet och vem som förväntas ta hem skytteligasegern.

När fotbolls-EM drar igång på hemmaplan står Tyskland och Sverige som favoriterna till mästartiteln, i alla fall om man får tro Unibets spelare. 17 procent tror på Sverige som guldmedaljörer, medan hela 68 procent av spelarna i Sverige tror på Tyskland som EM-mästare.

– Det här kan bli en riktig svensk fotbollsfest. Vi märker tydligt av EM-febern på hemmaplan och många svenska spelare har spelat på Sundhages gäng. Ofta tror svenskarna lite mer på vårt egna landslag än vad övriga Europa gör, men gemensamt är ändå att alla ser Tyskland som den klara favoriten till mästerskapstiteln, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet Sverige.

– Kan vi bara tvåla till Danmark i den första matchen så tror jag att allt kan gå som på räls. Jag tror vi vinner mot Danmark och Lotta Schelin kliver fram och avgör matchen. Jag tror på svenskt EM-guld, säger Glenn Hysén, fotbollslegendar och ambassadör för Unibet.

Tysklands stora stjärna och anfallsvapen Célia Okoyino da Mbabi är klar favorit till att vinna skytteligan. Hon har fått 55, respektive 49 procent, av spelen i Europa och Sverige. Sveriges Lotta Schelin har fått 22 procent av de europeiska spelarnas spel på sig, medan hemmafansen har henne som vinnare på 24 procent av alla spel.

– Célia Okoyino da Mbabi öste in mål i kvalet och är bevisat målfarlig. Våra odds håller med de europeiska spelarna och om hon vinner skytteligan ger det 2,50 gånger insatsen. Att jämföra med 15 gånger pengarna om Sveriges Kosovare Asllani skulle bli den som gör flest mål, säger Jonas Nilsson.

– Lotta Schelin blev årets spelare i Frankrike och skytteligavinnare med 24 mål. Hon känns het och kommer göra ett ruggigt bra EM. Jag tror Lotta vinner EM-skytteligan och totalt gör hon fem mål i turneringen, säger Glenn Hysén.

Så spelar Europa och Sverige på fotbolls-EM

Att vinna fotbolls-EM – topp 5 spelarfavoriter

- Europa Sverige Unibets odds
Tyskland 72 % 68 % 2,25
Sverige 13 % 17 % 5,25
Frankrike 5 % 6 % 4,25
England 4 % 3 % 10,00
Norge 2 % 3 % 12,00

Att vinna skytteligan – topp 5 spelarfavoriter

- Europa Sverige Unibets odds
Okoyino da Mbabi, C (Tyskland) 56 % 49 % 2,50
Schelin, L (Sverige) 22 % 24 % 9,00
Asslani, K (Sverige) 11 % 13 % 15,00
Harder, P (Danmark) 10 % 12 % 40,00
Le Sommer, E (Frankrike) 1 % 1 % 8,50

För samtliga EM-odds, besök: http://se.unibet.com/betting#/group/1000176408/category/1295

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:

Jonas Nilsson, pressansvarig Unibet Sverige, 070-293 23 45, jonas.nilsson@unibet.com

Unibet grundades 1997 och är ett onlinebaserat spelbolag noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com. Unibet erbjuder odds genom Kambi Sports Solutions, www.kambi.com. Unibet har idag över 7,2 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, ESSA, European Sports Security Association och är övervakad och certifierad av eCOGRA enligt ansvarsfullt och rättvist spelande.

Mer information om Unibet Group plc finns på www.unibetgroupplc.com
Unibet Group plc, "Fawwara Bldgs", Msida Road, Gzira GZR1402, Malta Tel: 356 2133 3532     Fax: 356 2343 1510       Website : http://www.unibetgroupplc.com        Email:info@unibet.com

Registered office: c/o Camilleri Preziosi, Level 2, Valletta Buildings, South Street, Valletta, Malta. Company No: C 39017. Registered in Malta.