Israel klättrar till toppen i oddslistan

Det har blivit dags för final i Eurovision Song Contest. Den stora förhandsfavoriten stavas Kroatien, men Israel har klättrat rejält i Unibets oddslista och ligger nu på en andraplats.

Två semifinaler är avverkade och på lördag ska 26 länder ställa sig på scenen i Malmö Arena för att göra upp om vinsten i årets upplaga av Eurovision Song Contest.

Israel, vars medverkan i tävlingen har väckt starka reaktioner, är nu en av förhandsfavoriterna. Oddset på Israels Eden Golan har under den senaste tiden gått ner rejält: den som spelade på en vinst för några dagar sedan kunde få 51 gånger insatsen, nu är oddset nere i låga 3,00.

– Vi har fått in mycket på spel på Israel som vinnare av Eurovision Song Contest, vilket gör att oddset har sjunkit kraftigt, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Förhandsfavoriten är dock fortfarande Kroatien med bidraget ”Rim tim tagi dim”, som framförs av Marko Purišić med artistnamnet Baby Lasagna.

Kroatien debuterade i ESC år 1993, men har hittills inte lyckats vinna. Som bäst har man kommit fyra i finalen två gånger, 1996 och 1999. Däremot vann det dåvarande Jugoslavien tävlingen 1989 med låten Rock Me som framfördes av den kroatiska gruppen Riva. I år talar alltså mycket för att Kroatien tar hem landets första vinst i Eurovision Song Contest. Sverige spelas till hela 151 gånger insatsen att vinna tävlingen.

Oddsen på Eurovision Song Contest
Spanien 301.0
Tyskland 301.0
Lettland 501.0